8 اردیبهشت 1403

لکه های شناور چشمی

لکه های شناور داخل چشم یا فلوترهای چشمی که با عنوان muscae volitantes (مگس‌های پرنده) نیز شناخته می‌شوند، یک مشکل چشمی است که شامل ظهور نقاط سیاه یا سفید رنگ، لکه‌ها، نخ‌ها یا تار عنکبوت‌هایی با اشکال مختلف در میدان بینایی است که حرکت می‌کنند. فلوتر چشم تصویری است که توسط رسوبی از پروتئین در زجاجیه(ماده شفاف و ژله‌ مانندی که وسط چشم را پر می‌کند) به وجود می‌آید. فلوتر در نتیجه باقی مانده‌های زجاجیه است که بر روی شبکیه سایه می‌اندازد. فلوترها اغلب توسط بیماران به عنوان لکه‌ها، رشته‌ها یا مگس‌های کوچک توصیف می‌شوند.
فلوترها معمولاً خوش‌خیم هستند و گاهی اوقات در نتیجه جدا شدن ژل زجاجیه از شبکیه به وجود می‌آیند که به آن جدا شدن زجاجیه خلفی (PVD) می‌گویند و در بین افراد بالای 50 سال شایع است.

لکه های شناور در چشم چیست؟

شناورهای چشمی که به آن‌ها شناورهای زجاجیه نیز گفته می‌شود، از نظر علمی Muscae Volitantes نامیده می‌شوند که در لاتین به معنای مگس پرنده می‌باشد. آن‌ها در اصل توده‌هایی از سلول‌های شناور در زجاجیه بخش خلفی چشم هستند. زجاجیه حدود 75 درصد از حجم چشم را تشکیل می‌دهد.
در بیماران مسن‌، شناور معمولاً یک فرم ابری است و حلقه ویس نامیده می‌شود و نتیجه جدا شدن زجاجیه خلفی یا PVD است. این نوع فلوتر اغلب در بیماران 55 سال و بالاتر رایج است و در هنگام انجام درمان با لیزر فلوتر بیش از 95 درصد احتمال موفقیت دارد.

علائم لکه های شناور بر روی چشم

  • لکه‌های سیاه کوچک در میدان دید
  • نقاط سایه مانند در میدان دید
  • رشته‌های بلند و نازک در دید

افراد زمانی شناورها را بهتر می‌بینند که به سطح یا پس زمینه سفید خیره می‌شوند. شناورها می‌توانند هر شکل یا اندازه‌ای داشته باشند و می‌توانند در روز و شب رخ دهند.

چه چیزی باعث ایجاد شناورهای چشمی می شود؟

چه چیزی باعث ایجاد شناورهای چشمی می شود؟شناورهای چشم یک علامت بسیار معمول در بیمارانی است که به چشم پزشک مراجعه می‌کنند. معمولاً وقتی بیماران به سطوح روشن مانند آسمان، دیوار سفید، کتاب یا حتی صفحه رایانه نگاه می‌کنند، آشکارتر به نظر می‌رسند. در داخل چشم، ژلی وجود دارد که به آن زجاجیه می‌گویند. ساختار زجاجیه با گذشت زمان قوام خود را از دست می‌دهد. هنگام از هم پاشیدگی، الیاف زجاجیه ممکن است اشکال مختلفی (فر، نخ، تار عنکبوت و غیره) به خود بگیرند.
هنگامی که نور از طریق مردمک وارد می‌شود، با زجاجیه تماس پیدا می‌کند و سایه‌هایی که ایجاد می‌کنند روی شبکیه چشم پخش می‌شود. به همین دلیل است که بیماران نقاط تاریکی را در میدان بینایی خود می‌بینند. همانطور که فلوترهای چشمی در زجاجیه شناور هستند به نظر می‌رسد که تمام مدت حرکت می‌کنند. بیشتر شناورها از پروتئینی به نام کلاژن هستند و عوامل زیر باعث بوجود آمدن لکه‌های شناور بر روی چشم می‌شوند:

  • جدا شدن شبکیه
  • پارگی شبکیه
  • خونریزی داخل چشم
  • ملتهب شدن زجاجیه یا شبکیه به علت عفونت یا بیماری خودایمنی
  • تومورهای چشم
  • جراحی‌های چشمی و دارو‌های چشم
  • تغییرات چشمی مربوط به سن و سال

انواع لکه های شناور چشمی

  • نقاط سیاه یا خاکستری
  • خطوط خمیده
  • رشته‌های نخ مانند که می توانند شفاف باشند
  • تارعنکبوت
  • حلقه

5 راه موثر برای جلوگیری از لکه های شناور چشمی

  1. رژیم غذایی سالم: یک رژیم غذایی برنامه ریزی شده به حفظ سلامت بدن کمک می‌کند و تضمین می‌کند که مواد مغذی به چشم‌ها می‌رسد. مصرف مداوم غذاهای سرخ شده و غذاهای حاوی قند بالا باعث آسیب می‌شود. درک این نکته مهم است که چشمان ما نیاز به مراقبت و تغذیه مناسب دارند. سبزیجات، اسیدهای چرب امگا 3 و میوه‌هایی مانند آناناس از درمان‌های طبیعی لکه‌های چشمی هستند.
  2. مصرف سیگار و الکل را کاهش دهید: سیگار و الکل از چندین ماده شیمیایی تشکیل شده‌اند که به آرامی به اندام‌های بدن آسیب می‌رسانند. این مواد باعث ایجاد روند پیری زودرس زجاجیه می‌شوند. برای افرادی که قبلاً این عارضه چشمی را تجربه کرده‌اند، توصیه می‌شود از سیگار کشیدن و نوشیدن بیش از حد الکل خودداری کنند.
  3. زمان نگاه کردن به صفحه نمایش را به حداقل برسانید: یکی از دلایل اصلی فلوترهای چشم، بیش از حد قرار گرفتن در معرض نمایشگرهای دیجیتال است. این اقدامات پیشگیرانه، چشم شما را در دنیای دیجیتالی امروزی سالم نگه می‌دارد.
  4. از استرس و اضطراب دوری کنید: استرس و اضطراب بر زندگی حرفه‌ای و شخصی تأثیر می‌گذارد. دنبال کردن فعالیت‌هایی که به آن‌ها علاقه دارید می‌تواند استرس‌های روزمره زندگی را کاهش دهد.
  5. معاینه منظم چشم خود را انجام دهید: معاینه چشم کمک می‌کند تا هر گونه مشکل چشمی زودتر تشخیص داده شود. با رعایت معاینات معمول، سلامت کلی چشم خود را تضمین می‌کنید.

فلوترهای چشم چگونه درمان می شوند؟

اگر شناورهای چشم شما را آزار می‌دهد، دو نوع درمان وجود دارد:

  • جراحی برای برداشتن فلوتر (ویترکتومی)
    ویترکتومی شامل ایجاد یک برش کوچک در چشم است. از طریق این برش می‌توان، شناور چشم یا تمام زجاجیه را برداشت. پزشک زجاجیه را با محلولی برای حفظ شکل چشم جایگزین می‌کند. سپس بدن زجاجیه بیشتری تولید خواهد کرد که در نهایت جایگزین این محلول جدید خواهد شد. این روش ممکن است تمام شناورهای چشم را حذف نکند. این درمان با خطراتی مانند خون‌ریزی، آب مروارید، پاره شدن شبکیه همراه است.
  • لیزر درمانی (ویترئولیز)
    Vitreolysis از نور لیزر برای درمان شناورهای چشم استفاده می‌کند. پالس‌های سریع نور لیزر از طریق یک لنز به چشم اعمال می‌شود که کلاژن را به گاز تبدیل می‌کند و باعث کوچکتر شدن فلوتر یا حذف کامل آن می‌شود. ویترئولیز به طور معمول 20 تا 60 دقیقه طول می‌کشد و پس از آن می‌توانید به خانه بروید. اکثر افراد برای از بین بردن فلوترهای چشم خود به ۲ یا ۳ درمان نیاز دارند.

درمان های خانگی شناورهای چشمی

چشم‌ها هم مانند سایر بخش‌های بدن در معرض بیماری‌های گوناگون قرار می‌گیرند و بالا رفتن سن روی آن‌ها تأثیر منفی بسیاری دارد. شما با مصرف ویتامین‌ها و مواد مغذی می‌توانید جلوی این بیماری‌ها را بگیرید و سال‌های سال چشمانی نیرومند و سالم داشته باشید. ویتامین A بینایی را بهبود می بخشد. از طرفی هم ویتامین C از تشکیل کلاژن پشتیبانی می‌کند و برای تقویت مویرگ‌های شبکیه و بافت‌های چشم لازم است. از این رو، ویتامین A و ویتامین C ممکن است در درمان لکه‌های چشمی موثر باشند.

نتیجه‌گیری

شناورهای چشمی، لکه‌ها، رشته‌ها یا ابرهای کوچکی هستند که در میدان دید شما حرکت می‌کنند و وقتی به چیزی روشن نگاه می‌کنید بیشتر برجسته می‌شوند. آن‌ها معمولاً بینایی را تحت تأثیر قرار نمی‌دهند. فلوترهای چشم با افزایش سن شایع‌تر می‌شوند و معمولاً نیازی به درمان ندارند. با گذشت زمان، مغز با آن‌ها سازگار می‌شود و ممکن است افراد متوجه آن‌ها نشوند.

سولات متداول

لکه در چشم به چه دلیل ایجاد می شود؟

شایع‌ترین علت افزایش سن است. با افزایش سن، زجاجیه (ساختار ژل مانندی که پشت چشم را پر می کند) مایع می‌شود و وقتی این توده‌های سلولی به هم می‌پیوندند، شناورهایی را ایجاد می‌کنند.

آیا فلوترهای چشم عوارضی ایجاد می کنند؟

فلوترهای چشم معمولاً بی ضرر هستند.

چرا فلوترها در داخل چشمم بوجود آمده است؟

افزایش سن، نزدیک بینی، ضربه‌های شدید به چشم یا سر، یووئیت، جراحی آب مروارید یا عمل لیزیک باعث بوجود آمدن فلوترها می‌شود.

آیا فلوترها قابل درمان هستند؟

بله، لکه‌های چشمی در بسیاری از موارد بدون جراحی قابل درمان هستند. موارد شدید فلوتر چشم ممکن است به یک روش جراحی به نام ویترکتومی نیاز داشته باشد.

آیا شناورهای چشم خیلی خطرناک هستند؟

آن‌ها معمولا بی ضرر هستند و در بیشتر موارد هیچ تهدیدی برای بینایی شما ندارند. به طور معمول مغز یاد می‌گیرد که شناورها را نادیده بگیرد.

چگونه می‌توانم از بوجود آمدن فلوترها جلوگیری کنم؟

رژیم غذایی سالم، محدود کردن مصرف سیگار و الکل، دوری از استرس و اضطراب، معاینه به موقع چشم، جلوگیری از آسیب به چشم

 

:Sources
.”PreventBlindness.org: “Floaters,” “Floaters Fact Sheet
.”The Merck Manual for Healthcare Professionals: “Floaters
.”National Eye Institute: “Facts About Floaters,” “Facts About Vitreous Detachment
.Tan, H.S. American Journal of Ophthalmology, June 2011

دیدگاه ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.