8 اردیبهشت 1403

مراقبت از چشم ها

چشم‌ها قسمت مهمی از بدن هستند و سلامتی آنها اهمیت زیادی برای ما دارد. ما می‌توانیم با رعایت مواردی، چشمان خود را سالم نگه داریم و بینایی بهتری داشته باشیم. در این مطلب، نکاتی ساده در مورد راه‌های مراقبت از چشم ها را تا دوران سالخوردگی با هم مرور می‌کنیم. این دستورالعمل‌های ساده را برای حفظ سلامت چشم‌های خود دنبال کنید.

برای مراقبت از چشم ها چه کارهایی باید انجام بدیم؟

راه‌های مراقبت از چشم چیست؟

  • با مراجعه به چشم پزشک، یک معاینه کامل از چشمان خود داشته باشید:
    ممکن است تصور کنید بینایی‌ خوبی دارید و چشم‌های شما سالم هستند، اما مراجعه به متخصص چشم برای یک معاینه‌ی جامع تنها راه برای اطمینان از این موضوع است. وقتی صحبت از مشکلات شایع بینایی به میان می‌آید، شاید برخی افراد هنوز متوجه نباشند که می‌توانند به کمک عینک یا لنزها ، بهتر ببینند. علاوه بر این، بسیاری از بیماری‌های شایع چشم مانند گلوکوم، آسیب چشم ناشی از دیابت و دژنراسیون ماکولا در اثر افزایش سن، اغلب هیچ علامت هشدار دهنده‌ای ندارند. معاینه‌ی کامل چشم تنها راه تشخیص این بیماری‌ها در مراحل اولیه است.
  • مصرف مکمل‌ بهبود عملکرد بینایی :
    مصرف مکمل یکی از انواع راه های مراقبت از چشم ها است. مکمل‌های حاوی ویتامین آ و لوتئین و زیزانتین به بهبود بینایی کمک بسزایی میکنند. ساختمان چشم انسان حاوی این سه ماده آنتی اکسیدان میباشد و افزایش سن و قرارگیری در معرض آلاینده‌ها و سایر مواد آسیب‌زا و اشعه‌ماورا بنفش و رادیکال‌های آزاد و استفاده زیاد از رایانه و تلفن همراه و خیره شدن به آن‌ها سبب کاهش مقدار این مواد آنتی‌اکسیدان در چشم انسان می‌شود. بنابراین مصرف این مکمل‌ها سبب بازگشت مواد از دست‌رفته و در نتیجه بهبود و ارتقا بینایی می‌شود.
  • قند خون خود را کنترل کنید:
    90 درصد نابینایی‌های ناشی از دیابت، قابل پیشگیری است. باید از پزشک خود برای رسیدن به قند خون، فشار خون و کلسترول مناسب کمک بگیریم.
  • برای محافظت از بینایی خود تغذیه مناسب داشته باشید:
    شاید شنیده باشید که هویج برای چشم مفید است. اما داشتن یک رژیم غذایی غنی از میوه‌ها و سبزیجات، به ویژه سبزیجات برگ تیره مانند اسفناج و کلم پیچ، از راه‌های مراقبت از چشم ها به شمار می‌رود. همچنین، تحقیقات نشان داده است که مصرف ماهی‌های حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ مانند ماهی سالمون یا ماهی تن، برای سلامت چشم ها فواید زیادی دارد.
  • وزن مناسبی داشته باشید:
    اضافه وزن یا چاقی، خطر ابتلا به دیابت و سایر بیماری‌هایی که می‌توانند منجر به از دست دادن بینایی شوند را افزایش می‌دهد. بهتر است برای رسیدن به وزن مناسب با پزشک خود مشورت کنید.
  • از عینک محافظ استفاده کنید:
    بهتر است هنگام انجام برخی فعالیت‌ها که ممکن است به چشم‌ها آسیب برساند، از عینک محافظ استفاده کنیم. وسایل محافظت از چشم‌ها شامل عینک‌های ایمنی و شیلدهای چشمی هستند که به‌طور اختصاصی برای محافظت صحیح از چشم‌ها حین فعالیت‌های آسیب‌رسان به چشم‌ها، طراحی شده‌اند.
  • سیگار نکشیدن یکی دیگر از راه‌های مراقبت از چشم‌ها
    سیگار به همان اندازه که برای سایر قسمت‌های بدن مضر است، به چشم‌ها نیز آسیب می‌زند. تحقیقات نشان داده است که سیگار کشیدن با افزایش خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا در اثر افزایش سن، آب مروارید و آسیب عصب بینایی، که همگی می‌توانند منجر به نابینایی شوند، مرتبط است.
  • فاصله خود را با صفحه کامپیوتر و گوشی حفظ کنید:
    خیره شدن طولانی مدت به صفحه کامپیوتر یا گوشی می تواند باعث موارد زیر شود:
    خستگی چشم
    تاری دید
    مشکل در فوکوس از راه دور
    خشکی چشم
    سردرد
    درد گردن، کمر و شانه

راه‌های مراقبت از چشم ها در بیماران دیابتی

راه‌های مراقبت از چشم ها در بیماران دیابتی

  • به طور منظم ورزش کنید:
    ورزش متوسط قند خون و فشار خون را کاهش می دهد و کلسترول خوب “HDL” را افزایش می دهد. حتی یک پیاده‌روی سریع و تمیز کردن خانه به عنوان فعالیت بدنی محسوب می‌شود. قبل از شروع یک برنامه تناسب اندام جدید با پزشک خود مشورت کنید.
  • ماهی بخورید:
    امگا 3 موجود در ماهی‌های چرب مانند سالمون، هالیبوت، ماهی تن آلباکور، ماهی خال مخالی و ساردین با کاهش میزان رتینوپاتی دیابتی مرتبط است.
  • مدیتیشن کنید:
    استرس می‌تواند گلوکز خون و همچنین فشار خون را افزایش دهد. کارشناسان می‌گویند مدیتیشن می‌تواند به شما کمک کند تا افکار آزاردهنده و بی‌فایده را رها کنید.
  • بیشتر آب بنوشید:
    کم آبی می‌تواند سطح قند خون را افزایش دهد. اما از آنجایی که نوشابه ها و آبمیوه‌ها ممکن است گلوکز شما را افزایش دهند، نوشیدن آب بی خطرتر است.
  • داروهای خود را به درستی مصرف کنید:
    برای اینکه دارو‌ها کار خود را انجام دهند، باید دستورالعمل‌ها را دنبال کنید. این شامل زمان استفاده از آن‌ها، چگونگی استفاده و مقدار است. اگر انسولین مصرف می‌کنید، آن را در دمای مناسب و دور از نور خورشید نگهداری کنید.
  • خوردن مواد حاوی فیبر را ترجیح دهید:
    متخصصان تغذیه حداقل 20 تا 30 گرم فیبر در روز را توصیه می‌کنند. بنابراین می‌توانید صبح خود را با بلغور جو دوسر یا غلات مبتنی بر جو دوسر شروع کنید.

راه‌های مراقبت از چشم ها بعد از جراحی لیزر

مراقبت از چشم ها بعد از جراحی لیزر

پس از جراحی لیزر چشم، این اقدامات احتیاطی را برای جلوگیری از آسیب یا عفونت انجام دهید:

  • در چند روز اول پس از جراحی، از وارد شدن آب غیر استریل ناشی از دوش گرفتن، شستن مو و غیره به چشم خود خودداری کنید.
  • وقتی زیر دوش آب هستید مراقب باشید. هنگام شستن موها حتما صابون را از چشم خود دور نگه دارید و مراقب اسپری مو و لوسیون اصلاح باشید.
  • حداقل یک ماه چشمان خود را مالش ندهید.
  • از تمام قطره‌های چشمی از جمله اشک مصنوعی که توسط پزشک تجویز شده است استفاده کنید.
  • تا زمانی که احساس راحتی نکردید رانندگی نکنید.
  • آب لوله کشی را حداقل به مدت یک هفته از چشم خود دور نگه دارید.
  • حداقل به مدت 3 هفته از رفتن به استخر، سونا و دریاچه خودداری کنید.
  • بدون آرایش ماندن چشم حداقل به مدت یک هفته
  • حداقل به مدت 10 روز موهای خود را رنگ یا فر نکنید.
  • پس از شروع مجدد ورزش و فعالیت‌های ورزشی، حداقل یک ماه از محافظ چشم استفاده کنید.
  • چشمان شما احتمالا برای مدتی به نور حساس خواهند بود بنابراین ازعینک آفتابی تیره استفاده کنید.
  • به مدت 7 روز از محیط های کثیف و گرد و غبار خودداری کنید.
  • آفتاب شدید ممکن است باعث ایجاد جای زخم شود، بنابراین حداقل یک سال در روزهای روشن از عینک آفتابی استفاده کنید.

چگونه خستگی چشم را از بین ببریم؟

چگونه خستگی چشم را از بین ببریم؟

رعایت نکردن نکات مراقبت از چشم ها باعث خستگی آن‌ها می‌شود. مطالعه زیاد یا تماشای صفحه نمایش نیز می‌تواند چشمان شما را خسته، خشک و دردناک کند. می‌توانید کارهای زیر را برای از بین بردن خستگی چشم‌ها انجام دهید:

  • یک دستمال مرطوب را روی چشمان خود بگذارید:
    قبل از شروع، دست‌های خود را بشویید تا باکتری‌ها وارد چشم شما نشوند. حوله خود را به آبی که جوشانده‌اید (برای استریل شدن) آغشته کنید. سپس آن را به مدت 5 تا 10 دقیقه، روی چشمان خود قرار دهید.
  • نور صفحه نمایش دستگاه را تنظیم کنید:
    در صفحه‌های دیجیتال، روشنایی را طوری تنظیم کنید که با سطح نور اطرافتان مطابقت داشته باشد. همچنین کنتراست صفحه نمایش را تنظیم کنید تا چشمانتان برای دیدن خسته نشوند.
  • از عینک مخصوص کامپیوتر استفاده کنید:
    با این عینک‌های طبی، چشمان شما می‌توانند از ضررهای صفحه نمایش در امان بمانند. برخی دارای لنزهای ویژه‌ای هستند که به شما کمک می‌کند فوکوس را به سرعت بین فواصل نزدیک، میانی و دور تغییر دهید.
  • ورزش های مخصوص چشم را انجام دهید:
    چشمان شما ماهیچه دارد و می‌توانند از تمرینات چشم بهره ببرند. این تمرینات ممکن است به کاهش خستگی چشم کمک کنند اما آن‌ها ماهیچه‌های چشم شما را قوی‌تر نمی‌کنند.
  • از قانون 20-20-20 استفاده کنید:
    20 ثانیه استراحت کنید و هر 20 دقیقه به چیزی در فاصله 20 فوتی نگاه کنید.
    نکته دیگر: برای هر 2 ساعت تماشای صفحه نمایش، 15 دقیقه به چشمان خود استراحت دهید.
  • مکمل‌های بینایی را امتحان کنید:
    مصرف بهترین قرص و داروی تقویت چشم ضعیف برای بیماران مبتلا به آسیب‌های بینایی یا افرادی که رژیم غذایی مناسبی ندارند، بسیار مفید می‌باشد. مصرف کپسول چشم خستگی چشم ها را به طور کامل برطرف می‌کند.

5 راه محافظت از چشم در بیماری AMD

راه محافظت از چشم در بیماری AMDدژنراسیون ماکولا وابسته به سن وضعیتی است که در آن ماکولا چشم شروع به نازک شدن و شکستن می‌کند و باعث از دست دادن بینایی می‌شود. اگر درمان نشود، می‌تواند منجر به نابینایی شود. در اینجا 5 مورد آمده است:

  1. سیگار می تواند آسیب AMD را تسریع کند. اگر سیگار می‌کشید، سعی کنید آن را ترک کنید.
  2. تصور می‌شود که نور خورشید احتمالاً AMD را تقویت می‌کند. با استفاده از عینک آفتابی و کلاه از چشمان خود در برابر نور خورشید محافظت کنید.
  3. تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که برخی از مواد‌مغذی به جلوگیری از دژنراسیون ماکولا کمک می‌کنند. یک رژیم غذایی غنی از میوه‌های تازه و سبزیجات با برگ سبز تیره مانند اسفناج بخورید. برخی سبزیجات، غنی از لوتئین هستند که برای سلامت چشم بسیار مهم است.
  4. اگر AMD دارید، از پزشک خود در مورد مکمل‌ها سوال کنید. به عنوان مثال، افرادی که در معرض خطر بالای ابتلا به مراحل پیشرفته AMD هستند، ممکن است با مصرف ترکیبات ویتامین‌ها و مواد‌‌معدنی با دوز بالا، خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهند.
  5. خوردن ماهی و سایر غذاهای سرشار از این مواد مغذی ممکن است برای حفظ بینایی مطلوب و سلامت کلی مفید باشد.

نتیجه‌گیری: 

چشم ها بخش مهمی از سلامتی هستند. اکثر مردم برای دیدن و درک دنیای اطراف خود به چشمان خود تکیه می‌کنند. اما برخی از بیماری‌های چشمی می‌توانند منجر به کاهش بینایی شوند، بنابراین شناسایی و درمان بیماری‌های چشمی در اسرع وقت بسیار مهم است. شما باید هر چند وقت یکبار که کارشناسان بهداشت توصیه می‌کنند، چشم های خود را چک کنید. همانطور که حفظ سلامت بدن مهم است، محافظت از چشم ها نیز ضروری است.

:Source
webmd

سوالات متداول

چگونه از چشمان خود مراقبت کنیم؟

استفاده از مواد غذایی سالم و مفید همچون برخی ویتامین ها، زینک و امگا برای سلامت و مراقبت صحیح از چشم ها بسیار مهم و ضروری است. 

برای محافظت از چشم ها چه کار کنیم؟

رعایت فاصله مناسب با صفحه نمایشگر کامپیوتر، داشتن تغذیه سالم، داشتن خواب کافی و مفید در شب و ترک کردن سیگار.

 

 

دیدگاه ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.