15 اردیبهشت 1403

صبحانه برای چربی خون بالا

کلسترول یک لیپید است که در بافت خون و پلاسمای خون وجود دارد. بیشترین غلظت آن معمولاً در کبد، نخاع و مغز یافت می‌شود. چربی خون بالا را می‌توان با تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی ساده کنترل کرد بنابراین انتخاب بهترین صبحانه برای چربی خون بالا بسیار مهم است.
گزینه‌های مناسب صبحانه می‌تواند به بیماران مبتلا به چربی خون کمک کند تا کلسترول خون خود را حفظ کنند. روز خود را با صبحانه‌ای پر از مواد مغذی کلیدی که به کاهش کلسترول خون کمک می‌کند شروع کنید. در اینجا چند گزینه صبحانه سالم برای بیماران مبتلا به کلسترول بالا آورده شده است. کلسترول با ایفای نقش‌های متعدد از سلامت بدن حمایت می‌کند، از جمله:

  • ثبات در غشای سلولی را فراهم می‌کند.
  • شروع سنتز ویتامین D3
  • کمک به تولید هورمون های بدن مانند کورتیزول، کورتیزون، آلدوسترون از غدد فوق کلیوی و هورمون های زنجیره ای مانند هورمون های استروژن، تستوسترون، پروژسترون
  • عملکردهای دیگر شامل ایفای نقش در سیناپس‌های مغز، سیستم ایمنی و هضم غذا از طریق صفرا است.

13 صبحانه برای چربی خون بالا

صبحانه برای کلسترول بالا

  1. جو دوسر
    شروع روز با جو بهترین سوختی است که می‌توانید به بدن خود بدهید. جو دوسر سرشار از فیبر است که برای فشار خون بالا مفید است. جو دوسر سدیم کمی دارد که آن را به گزینه ای عالی برای رژیم غذایی فشار خون بالا نیز تبدیل می‌کند. جو دوسر به راحتی تهیه می‌شودو می‌توانید آن را برای صبحانه مصرف کنید.
  2. موز و انواع توت‌ها
    موز منبع شناخته شده‌ای از پتاسیم است و یکی از بهترین گزینه‌ها برای انتخاب است. موز فاقد سدیم و همچنین سرشار از آنتی‌اکسیدان است. چربی خون را کنترل کرده و سلامت قلب را افزایش می‌دهد. می‌توانید انواع توت‌ها را با موز بخورید زیرا سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌های ضروری هستند.
  3. ماست میوه‌ای
    ماست یکی دیگر از گزینه‌هایی است که برای چربی خون بالا مفید است. طبق مطالعات انجام شده ماست برای چربی خون بالا مفید است. اما همیشه یک ماست کم چرب بدون شکر اضافه شده و طعم دهنده‌های مصنوعی را انتخاب کنید.
  4. آب پرتقال
    آب پرتقال یک منبع عالی از ویتامین C است. این یک مکمل عالی برای صبحانه است که ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را تامین می‌کند.
  5. اسموتی‌های سالم
    تقریباً با هر میوه‌ای می‌توانید اسموتی درست کنید. مواد تشکیل دهنده اسموتی می‌تواند میوه‌هایی باشد که برای کاهش کلسترول مهم است. چیزهایی که می‌توان به اسموتی اضافه کرد، عبارتند از:
    شیر کم چرب: برای بافت غلیظ‌تر، آن را با ماست یونانی یا معمولی جایگزین کنید.
    میوه های منجمد، کنسرو شده یا تازه
    آجیل یا کره بادام زمینی
    سبزیجات
    گیاهان تازه مانند نعناع و رزماری
  6. نان تست با آووکادو
    آووکادو سرشار از اسیدهای چرب غیراشباع است که باعث کاهش کلسترول و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود. آن‌ها سرشار از استرول‌های گیاهی هستند که کلسترول را کاهش می‌دهند و فیبر محلول و نامحلول بالایی دارند.
  7. سبزیجاتی که حاوی فیتواسترول و سایر مواد شیمیایی سالم هستند، می‌توانند به کاهش کلسترول LDL کمک کنند.
  8. برش های نازک پنیر کم چرب
    در افراد مبتلا به کلسترول بالا، انتخاب صبحانه برای چربی خون بالا یکی از مهم‌ترین کارها در طول روز است. پنیر حاوی کلسیم و برخی از ویتامین‌ها است. همچنین به عنوان یکی از مواد غذایی غنی از کلسترول شناخته می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود از انواع کم چرب و کم نمک آن استفاده شود.
  9. بادام و آجیل
    آجیل حاوی چربی و پروتئین سالمی است که می‌تواند به بهبود کلسترول خون کمک کند. همه آجیل‌ها کالری بالایی دارند، اما گردو و بادام سرشار از چربی‌های سالم، فیبر، منیزیم و ویتامین‌ها هستند. مصرف آجیل در روز می‌تواند کلسترول LDL را تا حدود 5 درصد کاهش دهد.
  10. شیر سویا یا بادام
    می‌توانید از شیر سویا و بادام برای افزودن به غلات صبحانه خود استفاده کنید یا به تنهایی آن را بنوشید.
  11. سفیده تخم مرغ همزده
    سفیده تخم مرغ بدون کلسترول و مملو از پروتئین است. می‌توانید چند عدد سفیده تخم‌مرغ را هم بزنید و آن‌ها را همراه با سبزیجات برای فیبر اضافه میل کنید.
  12. چای سبز
    چای سبز یکی از نوشیدنی‌های مهم برای ضد پیری است. نه تنها یک منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌های مبارزه با سرطان است، بلکه برای سلامت قلب نیز حامی شماست، زیرا مانع از افزایش کلسترول LDL می‌شود.
  13. چای سفید
    این نوشیدنی، یک گزینه عالی برای کاهش کلسترول بالاست. چای سفید دارای خواص هیپوکلسترولیمی است و خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. این ترکیبات به مهار اکسیداسیون و واکنش‌های شیمیایی که می‌توانند رادیکال‌های آزاد را ایجاد کنند، کمک می‌کند.

راه های دیگر برای کاهش چربی خون

راه های دیگر برای چربی خونبرای کمک به کاهش LDL راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید از درمان های خانگی کلسترول نیز کمک بگیرید. کاهش کلسترول به معنای صرف یک صبحانه کم کربوهیدرات و کم کلسترول نیست بلکه به معنای تغییر سبک زندگی است. در اینجا روش‌های عالی برای کاهش کلسترول وجود دارد:

  • تمرینات هوازی و مقاومتی می‌تواند به کاهش کلسترول کمک زیادی کند..
  • ترک کردن سیگار: سیگار کشیدن باعث سفت شدن شریان‌ها می‌شود که افراد را بیشتر در معرض خطر بیماری قلبی یا نارسایی قرار می‌دهد.
  • رژیم غذایی متعادل داشته باشید: چربی‌های ترانس و چربی‌های اشباع شده را محدود کنید یا از آن‌ها دوری کنید و از غذاهای غنی از فیبر استفاده کنید.
  • استرس را کاهش دهید: هورمون استرس کورتیزول می‌تواند بر تولید کلسترول تأثیر بگذارد و باعث ایجاد کلسترول بد شود.
  • قند خون و فشار خون خود را کنترل کنید.
  • مصرف دارو

نتیجه

چربی خون بالا یکی از عوامل خطر بیماری‌های قلبی و عروق است. در صورتی که دچار کلسترول خون هستید، تغییر رژیم غذایی به خصوص صبحانه می‌تواند در کنترل چربی خون شما نقش مهمی ایفا کند. سعی کنید روز خود را با یک صبحانه کم کلسترول که پر از کلسترول خوب و غذاهای مغذی است، شروع کنید. از نکات بالا برای تهیه غذاهای خوشمزه استفاده کنید.

:Source
ndtv.com

سوالات متداول

چای سبز، چای سبز، آووکادو با نان تست، آب پرتقال، سفیده تخم‌مرغ، بلغور جو دو سر

جو دوسر در حال حاضر یکی از غذاهای عالی برای کاهش کلسترول و بهبود سلامت قلب قرار دارد. کارشناسان ، توصیه می‌کنند که خوردن جو دو سر باعث کاهش کلسترول می‌شود. 

دیدگاه ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.