14 اردیبهشت 1403

درمان جدید برای ریزش مو با استفاده از microRNA

دانشمندان موفق به کشف یک درمان جدید برای ریزش مو با استفاده از microRNAها شدند.

کشف یک درمان جدید برای ریزش مو با استفاده از microRNAها

طاسی که نوعی ریزش موی ارثی است، در بین مردان بسیار شایع است. در واقع، حدود دو سوم از مردان تا زمانی که به سن 35 سالگی می‌رسند، ریزش مو را تجربه می‌کنند و در سن 50 سالگی، این رقم به 85% می‌رسد. علاوه بر این، یک‌چهارم مردان حتی قبل از 21 سالگی شروع به ریزش مو می‌کنند.

فولیکول‌های مو با افزایش سن، سفت‌تر می‌شوند و به ریزش مو کمک می‌کنند. با این حال، یک مطالعه جدید که در مجله PNAS منتشر شده است، نشان داد که نرم کردن سلول‌های فولیکول مو با افزایش تولید نوع خاصی از microRNAها می‌تواند به افزایش رشد و بازسازی مو کمک کند. محققان بر این باور هستند که این می‌تواند منجر به ایجاد یک درمان جدید برای طاسی شود.

فولیکول‌های مو دارای سلول‌های بنیادی مختلفی هستند که مسئولیت تنظیم رشد مو را برعهده دارند. محققان دریافتند که افزایش تولید miR-205 باعث نرم شدن سلول‌های بنیادی و در نهایت افزایش رشد مو در موش‌های جوان و مسن می‌شود. تأثیر آن نسبتاً سریع بود و رشد مو پس از تنها ده روز افزایش یافت.

این مطالعه فقط بر روی موش‌های دست‌کاری شده ژنتیکی انجام شده است. برای بررسی اثر این فرایند در انسان، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

محققان احتمالاً به یک درمان موضعی (مثل پماد) فکر می‌کنند تا microRNAها را مستقیماً به پوست منتقل کنند. با این حال، هنوز خیلی زود است که بدانیم چه نوع سیستم تحویلی برای miR-205 ایجاد خواهد شد، آیا به صورت یک تزریق پوستی خواهد بود یا یک قرص خوراکی؟

تهیه مطلب: مینا پهلوان نشان، دانشجوی کارشناسی ارشد زیست‌شناسی سلولی مولکولی پژوهشگاه رویان

مطالعه بیشتر: pnas

دیدگاه ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.