15 اردیبهشت 1403

خداحافظی با تزریق انسولین

دیابتی‌های وابسته به انسولین دیگر مجبور نیستند خود را با تزریق‌های دردناک آزار دهند. دانشمندان استرالیایی نوع جدیدی از کپسول خوراکی ابداع کرده‌اند که می‌تواند روش تحویل انسولین و سایر داروهای پروتئینی را متحول کند. داروهای پروتئینی سنتی معمولاً از طریق تزریق تجویز می‌شوند که می‌تواند برای بیماران ناخوشایند و پرهزینه باشد. با این حال، فناوری جدید طراحی شده توسط محققان دانشگاه RMIT یک جایگزین بدون درد ارائه می‌دهد.

خداحافظی با تزریق انسولین

نشان‌داده‌شده است که کپسول‌ها در مطالعات پیش‌بالینی به طور مؤثر انسولین را تحویل می‌دهند، با نتایج جذبی که از تحویل تزریقی پیشی می‌گیرد. این گروه مجهز در مورد حرکت به سمت آزمایش‌ها بالینی و بررسی پتانسیل ارائه داروهای پروتئینی دیگر به صورت خوراکی، از جمله نوع جدیدی از آنتی‌بیوتیک که می‌تواند با ابر میکروب‌های مقاوم به دارو مبارزه کند، خوش‌بین است.

شارلوت کان، محقق ارشد و پروفسور RMIT در یک بیانیه دانشگاهی می‌گوید: ما یک کپسول خوراکی تغییردهنده بازی ساخته‌ایم که می‌تواند نیاز به تزریق دردناک انسولین را از بین ببرد و زندگی میلیون‌ها دیابتی را متحول کند. زمانی که قند خون را کنترل می‌کنید، اگر در حال خوردن یک وعده‌غذایی هستید، به واکنش بسیار سریع نیاز دارید که به عنوان انسولین سریع‌الاثر شناخته می‌شود. یک فرم کند اثر در بازه زمانی بسیار طولانی‌تری – تا یک روز یا بیشتر – عمل می‌کند تا انسولین را در بدن ثابت نگه دارد. اکثر بیماران دیابتی ترکیبی از هر دو نوع انسولین را مصرف می‌کنند. ما نتایج جذب عالی برای فرم کند اثر داشتیم – حدود 50٪ بهتر از تزریق تزریقی برای همان مقدار انسولین.

چه مقدار انسولین لازم است؟

محققان از همان مقدار انسولین در کپسول‌های خوراکی و در تزریق استفاده کردند.

برای بسیاری از کارآزمایی‌های پیش‌بالینی، فرمول‌های خوراکی بر حسب ضرورت حاوی سطوح بسیار بالاتری از انسولین هستند تا پاسخی مشابه با تزریق تزریقی داشته باشند. دکتر سلین والری، دانشمند داروسازی از RMIT و یکی از نویسندگان مطالعه، می‌افزاید: «این یک راه مقرون‌به‌صرفه برای تحویل داروهای پروتئینی که معمولاً گران هستند، نیست. برای بسیاری از کارآزمایی‌های پیش‌بالینی، فرمول‌های خوراکی بر حسب ضرورت حاوی سطوح بسیار بالاتری از انسولین برای دستیابی به همان پاسخی هستند که با تزریق تزریقی انجام می‌شود.»

مراحل بعدی شامل آزمایش و توسعه بیشتر برای تنظیم دقیق دوز و بررسی پتانسیل کپسول‌ها برای تحویل داروهای پروتئینی در دوره‌های زمانی خاص است.

این مطالعه در مجله Biometrical Advances منتشر شده است.

منبع: studyfinds

دیدگاه ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.