7 اردیبهشت 1403

جلسات لازم جهت شیمی درمانی سرطان

شیمی درمانی چقدر طول می کشد؟

تعداد جلسات شیمی درمانی بستگی دارد به :

  • نوع سرطان
  • هدف درمان: درمان، کنترل رشد، کاهش درد
  • نوع شیمی درمانی
  • روشی که بدن به آن درمان پاسخ می دهد

شما ممکن است شیمی درمانی را به صورت “چرخه” انجام دهید، که به معنای یک دوره درمان و سپس یک دوره استراحت است. به عنوان مثال، یک چرخه 4 هفته ای ممکن است 1 هفته درمان و سپس 3 هفته استراحت باشد. بقیه به بدن اجازه می دهد تا سلول های سالم جدید بسازد. هنگامی که یک سیکل برنامه ریزی شده است، بهتر است یک درمان را هم نادیده نگیرید، اما در صورت جدی بودن عوارض جانبی، پزشک ممکن است یک چرخه جدید را برای بازگشت به مسیر، برنامه ریزی کند.

شیمی درمانی چگونه انجام می شود؟

تزریق: داروها مستقیماً به عضله لگن، ران یا بازو، یا در قسمت چربی بازو، پا یا معده، درست زیر پوست، تزریق می‌شوند.

داخل شریانی (IA): داروها مستقیماً از طریق یک سوزن یا لوله نرم و نازک (کاتتر) وارد سرخرگی می شوند که سرطان را تغذیه می کند.

داخل صفاقی (IP): داروها به حفره صفاقی که شامل اندام هایی مانند کبد، روده، معده و تخمدان شما است، تحویل داده می شود. در حین جراحی یا از طریق لوله ای با پورت مخصوصی که توسط پزشک شما وارد می شود انجام می شود.

شیمی درمانی داخل نخاعی (IT): دارو به مایع مغزی نخاعی (CSF) تزریق می شود که در ناحیه اطراف نخاع و مغز وجود دارد.

داخل وریدی (IV)

موضعی: داروها را به صورت کرم روی پوست خود می‌مالید.

خوراکی: قرص یا مایعی را می بلعید که دارای دارو است.

داخل وریدی (IV) در شیمی درمانی چگونه کار می کند؟

سوزن: داروها ممکن است از طریق یک سوزن نازک در ورید دست یا پایین بازو تزریق شوند. پرستار سوزن را وارد می کند و پس از تزریق آن را خارج می کند. اگر در طول درمان احساس درد یا سوزش کردید، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

کاتتر: این یک لوله نرم و نازک است. پزشک یک انتهای آن را در یک ورید بزرگ، اغلب در ناحیه قفسه سینه قرار می دهد. انتهای دیگر خارج از بدن شما باقی می ماند و برای ارائه شیمی درمانی یا سایر داروها یا خون گیری استفاده می شود. معمولاً تا زمانی که تمام چرخه های درمانی شما به پایان برسد، در جای خود باقی می ماند. مراقب علائم عفونت در اطراف کاتتر خود باشید.

در طول شیمی درمانی چه احساسی خواهیم داشت؟

راهی برای دانستن قطعی وجود ندارد. این به سلامت کلی شما، نوع سرطانی که دارید، تعداد جلسات شیمی درمانی و میزان و نوع داروها بستگی دارد. ژن های شما نیز ممکن است نقشی داشته باشند.

احساس بیماری یا خستگی بسیار پس از شیمی درمانی معمول است. شما می توانید برای این کار آماده شوید و از کسی بخواهید که شما را بعد از شیمی درمانی همراهی کند. همچنین باید برای استراحت در روز و روز بعد از درمان، برنامه ریزی کنید. پزشک شما ممکن است بتواند به شما در مدیریت برخی از عوارض جانبی شدیدتر شیمی درمانی کمک کند.

آیا می توان در طول شیمی درمانی کار کرد؟

این بستگی به کاری که انجام می دهید؛ دارد. در روزهایی که احساس خوبی ندارید، ممکن است بخواهید ببینید آیا می توانید ساعات کمتری کار کنید یا در خانه بمانید و کارهای خود را انجام دهید. در برخی موارد، کارفرمایان طبق قانون ملزم به تنظیم برنامه زمانی شما در هنگام درمان سرطان هستند. یک مددکار اجتماعی ممکن است بتواند به شما کمک کند تا مطابق با قوانین، کارهای خود را پیش ببرید.

چگونه شیمی درمانی بر بدن شما پس از درمان تأثیر می گذارد؟

برخی از عوارض جانبی شیمی درمانی فقط در زمانی که شما در حال درمان هستید اتفاق می افتد و پس از پایان آن به سرعت ناپدید می شوند. اما برخی دیگر می توانند ماه ها یا سال ها باقی بمانند یا هرگز به طور کامل از بین نروند. با توجه به تعداد جلسات شیمی درمانی که میگذرانید، مراقب علائم طولانی مدت باشید.

مغز

ممکن است متوجه شوید که تمرکز کردن یا به خاطر سپردن نام ها و تاریخ ها برایتان سخت است. همچنین ممکن است به راحتی کارها را فراموش کنید یا در انجام بیش از یک کار در یک زمان دچار مشکل شوید.

قلب

برخی از داروهای شیمی درمانی می توانند به سلول های قلب شما آسیب برسانند. شیمی درمانی همچنین ممکن است احتمال ابتلا به مشکلات قلبی را افزایش دهد، مانند:

  • تضعیف عضله قلب (کاردیومیوپاتی)
  • مشکلات ریتم قلب (آریتمی)
  • حمله قلبی
مو

اگر بعد از شیمی درمانی مقداری یا تمام موهای خود را از دست بدهید، معمولاً بعد از یک یا دو ماه شروع به رشد می کنند. اما این امکان وجود دارد که در ابتدا مانند گذشته به نظر نرسد و بافت، شکل و رنگ آن متفاوت باشد. با گذشت زمان، با از بین رفتن اثرات شیمی درمانی روی فولیکول های مو، احتمالاً به حالت قبل از درمان بر می گردند. در موارد نادر، مانند پس از سال‌ها شیمی‌درمانی قوی و تعداد جلسات شیمی درمانی زیاد، فولیکول‌های مو ممکن است بسته شوند. این می تواند از رشد موهای جدید جلوگیری کند و ممکن است برای همیشه طاسی شوید.

وزن

برخی از انواع شیمی درمانی می تواند باعث شود وزن اضافه کنید. ممکن است متوجه شوید که وزن حتی زمانی که درمان شما به پایان می رسد باقی می ماند. به عنوان مثال، برخی از داروهایی که سرطان سینه را درمان می‌کنند می‌توانند باعث از دست دادن عضله و افزایش چربی شوند، که کاهش وزن را بسیار دشوارتر می‌کند. با یک متخصص تغذیه یا متخصص تغذیه کار کنید و تمرینات قدرتی را به برنامه تمرینی خود اضافه کنید تا به کاهش وزن کمک کنید.

انرژی

احتمالاً خستگی ناشی از شیمی درمانی را به یاد دارید. اما برخی از افراد پس از پایان درمان همچنان احساس خستگی شدید می کنند. ممکن است متوجه شوید که حتی وقتی به اندازه کافی استراحت می کنید، باز هم احساس تنبلی می کنید. با پزشک خود صحبت کنید تا در مورد چگونگی افزایش سطح انرژی خود به شما پیشنهاداتی بدهد.

باروری

شیمی درمانی می تواند بر توانایی شما برای بچه دار شدن تأثیر بگذارد، چه مرد یا زن باشید.

برای پسران، دلیل آن به روشی برمی گردد که داروهای شیمی درمانی، سلول های سرطانی با رشد سریع را هدف قرار می دهند. از آنجایی که سلول های اسپرم سالم به سرعت تقسیم می شوند، شیمی درمانی نیز می تواند به آنها آسیب برساند. اگر شیمی درمانی سلول های بنیادی نابالغ بیضه های شما را که تبدیل به اسپرم جدید می شوند، از بین ببرد، ممکن است نابارور شوید.

اگر شما یک زن هستید، شیمی درمانی می تواند به تخمک و به تخمدان شما آسیب برساند. ممکن است بعد از درمان سیکل های قاعدگی منظم را متوقف کنید. بسیاری از زنانی که شیمی درمانی دارند در سنین کمتر از حد معمول یائسه می شوند.

هم برای مردان و هم برای زنان، تأثیر شیمی درمانی بر باروری به عوامل مختلفی از جمله نوع داروها و دوز مصرفی آن ها بستگی دارد. هر چه دوز شیمی درمانی بالاتر باشد، احتمال تأثیر آن بیشتر است.

 

منبع: https://www.webmd.com/

 

دیدگاه ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.