11 اردیبهشت 1403

هیچ کس دوست ندارد در ترافیک بنشیند. اکنون، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ترافیک در ساعات شلوغی ممکن است خطرات قابل توجهی برای سلامت مغز ایجاد کند که هرگز از آنها اطلاعی نداشتید.

مطالعه ای در دانشگاه بریتیش کلمبیا نشان داد که تنها چند دقیقه تنفس در آلودگی گازوئیل می تواند عملکرد مغز شما را در عرض چند ساعت کاهش دهد. به طور خاص، محققان دریافتند که این نوع قرار گرفتن در معرض آلودگی می تواند شبکه حالت پیش فرض مغز شما یا DMN را تغییر دهد. DMN از نواحی متصل مغز تشکیل شده است که تا حدی مسئول حافظه و فرآیند فکر کردن هستند. محققان دریافتند این فعالیت در افرادی که در معرض آلودگی گازوئیل قرار گرفته بودند کمتر است.

اختلالات در اتصال عملکردی مغز نیز با افسردگی مرتبط است. این مطالعه نشان می‌دهد که عملکرد مغز ظرف چند ساعت پس از توقف مواجهه با گازوئیل به حالت عادی باز می‌گردد. اما دقیقاً مشخص نیست که چقدر آلودگی می تواند باعث آسیب دائمی شود.

علائم مشکلات مغزی مرتبط با ترافیک چیست؟

هر نوع سرگیجه یا آشفتگی ذهنی که به طور خاص پس از قرار گرفتن در ترافیک ایجاد می شود باید به پزشک اطلاع داده شود.

مشکلات شنوایی ممکن است نشانه ای کمتر شناخته شده از تاثیر قرار گرفتن در معرض ترافیک بر مغز باشد.

دکتر استفان اف میسون، استادیار گوش و حلق و بینی/جراحی سر و گردن در دانشکده پزشکی هاروارد و محقق اصلی آزمایشگاه Eaton-Peabody در Mass General Brigham Massachusetts Eye and Ear گفت: قرار گرفتن بیش از حد در معرض صدای ترافیک می تواند منجر به وزوز گوش شود. بوستون این کار باعث می شود همیشه صدای زنگ یا وزوز در گوش شما ایجاد شود. این علائم می تواند منجر به کم خوابی، اضطراب و افسردگی شود.

یک دلیل کمتر شناخته شده برای مشکلات مهارت های ذهنی پس از شنیدن صدای ترافیک، هایپراکوزیس است. این اختلال نادر قرار گرفتن در معرض صداهایی مانند موتور خودرو را به طرز غیر قابل تحملی بلند می کند. ممکن است پس از ضربه به سر، به دلیل وجود ویروس یا در نتیجه شرایطی مانند میگرن، دچار هیپراکوزیس شوید.

Maison می گوید: «هیپراکوزیس می تواند منجر به افسردگی نیز شود. اگر مشکوک به علائم وزوز گوش یا هیپراکوزیس هستید، آزمایش شنوایی بدهید.

آیا صدای ترافیک می تواند باعث یا بدتر شدن شرایط سلامت روان شود؟

بله، کارشناسان می گویند – بسته به میزان سر و صدایی که در معرض آن هستید. تیمی از محققان بریتانیایی و آلمانی گزارش دادند که اگر به سر و صدا بسیار حساس هستید، صداهای ترافیکی که واقعاً شما را آزار می‌دهند، می‌توانند منجر به اشکال مختلف بیماری روانی شوند، اگر در معرض خطر باشید. سر و صدای ترافیک همچنین ممکن است شرایط سلامت روانی را که قبلا تشخیص داده شده بود بدتر کند.

 

منبع: https://www.webmd.com/brain/news/20230403/how-rush-hour-traffic-can-affect-your-brain

دیدگاه ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.