12 اردیبهشت 1403

زیکا چیست؟

زیکا ویروسی است که بیشتر توسط پشه ها منتقل می شود. اکثر بزرگسالانی که به آن مبتلا می شوند؛ علائم خفیفی دارند. این ویروس می تواند مشکلات جدی برای زنان باردار و نوزادان آن ها ایجاد کند. زیکا به تازگی وارد قاره آمریکا، کرائیب و اقیانوس آرام شده است.

ویروس زیکا از کجا آمده است؟

زیکا برای اولین بار در اوگاندا در سال 1947 در میمون ها یافت شد و پنج سال بعد در مردم ظاهر شد. شیوع گسترده بیماری در خارج از آفریقا برای نزدیک به 60 سال اتفاق نیفتاد. در سال 2007 جزیره ساپ در اقیانوس آرام شیوع ویروس را تجربه کرد. اخیراّ در سایر نقاط جهان گسترش یافته است.

چگونه به این ویروس مبتلا می شویم؟

زیکا از طریق نیش یک پشه آئدس آلوده پخش می شود (همان نوعی که ناقل تب دنگی، چیکونگونیا و تب زرد است). زن حامله ای که آلوده می شود می تواند ویروس را به کودک خود منتقل کند. همچنین این ویروس از طریق رابطه جنسی نیز دریافت می شود؛ حتی اگر هیچ یک از افراد علائم ویروس را نداشته باشند. دانشمندان زیکا را در بزاق، ادرار و شیرمادر پیدا کرده اند. کارشناسان به تحقیقات بیشتری نیاز دارند تا بدانند از چه روش های دیگری نیز منتقل می شود.

زیکا در کجا وجود دارد؟

از سال 2013 زیکا در کشورهای حوزه کارائیب، آمریکای مرکزی و جنوبی، جزایر اقیانوس آرام و آسیا یافت شده است. در ایالات متحده، مردم بخش هایی از فلوریدا این ویروس را از نیش پشه دریافت کرده اند. مسافرانی که از مناطق آسیب زده بازگشته اند زیکا را به تمام ایالات متحده آورده اند.

علائم

بسیاری از افراد مبتلا به این ویروس علائمی ندارند. شایع ترین علائم شامل تب، بثورات پوستی، درد مفاصل و قرمزی چشم است. همچنین ممکن است سردرد و درد عضلانی نیز دیده شود. علائم معمولا تا یک هفته طول می کشد. از آنجایی که افراد مبتلا به زیکا به ندرت احساس بدی می کنند، ممکن است ندانند که مبتلا شده اند یا خیر.

پزشکان می توانند خون یا ادرار شما را آزمایش کنند تا علائم ویروس را جستجو کنند. این ویروس معمولا حدود یک هفته در جریان خون باقی می ماند اما مدت ها پس از آن می تواند در سایر مایعات بدن باقی بماند. دانشمندان به تحقیقات بیشتری نیاز دارند تا بدانند دقیقا چه مدت زمانی مسری است.

ارتباط بین ویروس زیکا و میکروسفالی

عفونت زیکا در دوران بارداری می تواند باعث این نقص مادرزادی جدی شود. نوزادانی که با این عارضه متولد می شوند، سرهای بسیار کوچک به سن و جنس خود دارند. اغلب مغز آن ها به درستی رشد نکرده است. آن ها می توانند با بزرگ شدن دچار ناتوانی های جسمی و یادگیری شوند.

زیکا و سایر نقایص مادرزادی

زیکا در دوران بارداری همچنین می تواند مشکلات دیگری را برای کودک در حال رشد ایجاد کند، از جمله مشکلات بینایی، کاهش شنوایی و مشکلات رشدی.

سندروم گیلن باره

کشورهای مبتلا به زیکا نیز شاهد افزایش موارد این اختلال نادر بوده اند که بر سیستم ایمنی بدن تاثیر می گذارد. سندروم گیلن باره می تواند باعث ضعف عضلانی در بازوها و پاها و در موارد شدیدتر مشکلات تنفسی شود. تا کنون تعداد کمی از افراد پس از ابتلا به این سندورم مبتلا شده اند و دانشمندان مطمئن نیستند که چه ارتباطی با هم دارند. علائم ممکن است چند هفته یا چند ماه طول بکشد اما اکثر افراد به طور کامل بهبود می یابند.

آیا واکسنی برای ویروس زیکا وجود دارد؟

هنوز هیچ واکسنی برای پیشگیری از ویروس زیکا وجود ندارد. اما موسسه ملی بهداشت در آگوست 2016 اعلام کردک که واکسن زیکا را روی افراد آغاز کرده است. تا زمانی که این واکسن مورد استفاده قرار بگیرد، می توان کارهای زیادی را برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس انجام داد.

 

منبع: webmd.com

دیدگاه ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.