10 فروردین 1403

بهترین مکمل دارویی برای مغز

کاهش توانایی های ذهنی یکی از اولین نشانه های زوال عقل و بیماری آلزایمر است. بر اساس گزارش های اخیر، از هر 9 آمریکایی بالای 45 سال، 1 نفر گرفتار علائم کاهش حافظه می شود. خبر خوب این است که داشتن یک سبک زندگی سالم  و مصرف برخی مکمل های دارویی برای مغز می تواند به بهبود حافظه و کاهش خطر زوال عقل کمک کند.

طبق یک مطالعه جدید در فرانسه، بزرگسالانی که تقریباً یک دهه مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی مصرف می‌کردند، در آزمایش حافظه بهتر از افرادی که مکمل‌ها را مصرف نمی‌کردند، عمل کردند. محققان می گویند این یافته ها نشان می دهد؛ که دریافت مواد مغذی کافی می تواند حتی با افزایش سن افراد به مهارت های تفکر و حافظه آن ها کمک کند.

در سال 1994، آزمایشی بر روی شرکت کنندگان بازه ی سنی 45 تا 60 انجام شد. محققان آن ها را به طور تصادفی به دو گروه تقسیم کردند. نیمی از آنها به مدت هشت سال مکمل روزانه حاوی ویتامین C و E، سلنیوم، روی و بتاکاروتن مصرف کردند. بقیه هر روز یک قرص بدون مواد مغذی مصرف می کردند. هیچ یک از شرکت کنندگان، خود نمی دانستند که آیا ویتامین مصرف می کنند یا قرص های بدون مواد مغذی. شش سال بعد، محققان آنها را برای یک دوره آزمایش حافظه به آزمایشگاه آوردند. این آزمون‌ها شامل کلمه و اعداد برای اندازه‌گیری انواع مختلف حافظه و «انعطاف‌پذیری ذهنی» بود.

در حالی که گروه مکمل و داروهای بدون مواد مغذی در اکثر آزمایش‌ها شرایط یکسانی داشتند، اما شرکت‌کنندگانی که با مواد مغذی تقویت شده بودند، در یک آزمون حافظه بلندمدت که مجبور بودند کلمات در دسته‌های مختلف را به خاطر بیاورند، همسالان خود را شکست دادند.

مواد مورد نیاز برای تقویت مغز

تقویت حافظه با اسیدهای چرب:

اسیدهای چرب امگا 3 با بهبود سلامت قلب و عروق مرتبط هستند. دو نوع اسید چرب وجود دارد:  DHA و EPA

در حالی که هر دو برای سلامت کلی مهم هستند، DHA به ویژه برای بهبود مهارت‌های حافظه، شناخت و مهارت‌های بازتابی مهم است. یکی از بهترین راه ها برای دریافت امگا 3 کافی، خوردن ماهی های چرب به مدت دو بار در هفته است. برخی از افراد، مانند کسانی که رژیم گیاه خواری دارند، ممکن است برای دریافت امگا 3 کافی دچار مشکل شوند. در این موارد، مکمل روغن ماهی ممکن است مفید باشد.

پیشگیری از آلزایمر با ویتامین  B12:

داشتن سطوح کافی از B12 با بهبود عملکرد حافظه و پیشگیری از بیماری آلزایمر مرتبط است. با این حال، هیچ مدرکی مبنی بر اینکه B12 اضافی حافظه فرد را تقویت می کند، وجود ندارد. برخی از افرادی که مشکلات گوارشی دارند یا گیاه خوار هستند ممکن است در معرض کمبود این ویتامین باشند.

بهبود عملکرد کلی مغز با ویتامین E:

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد سطوح کافی ویتامین E می تواند به بهبود مهارت شناختی کمک کند. یک مطالعه نشان داد افرادی که در مراحل اولیه آلزایمر بودند، با مکمل ویتامین E علائم بهبود یافتند. ویتامین E می‌تواند رقیق‌کننده خون باشد، بنابراین به افرادی که در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی هستند مصرف این مکمل معمولاً توصیه نمی‌شود. علاوه بر این، ویتامین E در مغزها، دانه ها، میوه های تیره رنگ و بسیاری از سبزیجات یافت می شود، بنابراین کمبود آن رایج نیست.

بهترین مکمل دارویی برای مغز، مکملی است که تمام مواد مغذی را به مقدار مورد نیاز داشته باشد.

7 راه برای افزایش قدرت مغز در حین مطالعه

    1.  چند بار در هفته ورزش کنید:

      ورزش نه تنها سطح تناسب اندام ما را بهبود می بخشد، بلکه می تواند به رشد مغزی سالم تر نیز کمک کند. با دویدن، دوچرخه سواری، شنا یا هر نوع ورزش دیگری که به آن علاقه دارید، می توانید ارتباطات بین سلول های مغز را تقویت کنید. از این رو، مهارت های یادگیری و حافظه شما می تواند بهبود یابد و باید بتوانید اطلاعات بیشتری را از سخنرانی ها و کتاب های کتابخانه خود جذب کنید.

      توصیه می شود که حداقل 30 دقیقه، پنج بار در هفته ورزش کنید، اما اگر تازه ورزش کردن را شروع کرده اید، با 2 بار در هفته شروع کنید و به آرامی آن راافزایش دهید. در غیر این صورت، قبل از اینکه این عادت را در خود ایجاد کنید، خطر خسته شدن از ورزش برای شما اتفاق می افتد.

    2. خلاق باشید:

      رنگ آمیزی، هر چقدر هم که عجیب به نظر برسد، اثراتی مشابه مدیتیشن بر روی مغز دارد. اگر به آشپزی علاقه مند هستید، مواد و دستور العمل های جدید را امتحان کنید. یا اگر بیشتر اهل بیرون از منزل هستید، خود را برای یادگیری یک ورزش جدید به چالش بکشید. هر زمانی که صرف خلاقیت و تلاش برای چیزهای جدید می شود واقعاً می تواند در عملکرد کلی مغز شما تفاوت ایجاد کند.

    3. ویتامین ها و ریزمغذی های خود را ذخیره کنید:

      ویتامین ها و مواد مغذی خاص می توانند به طرق مختلف قدرت مغز را تقویت کنند. در حالی که روی و ید می‌توانند به شناخت طبیعی مغز کمک کنند، ویتامین B6، B12 و فولات می‌توانند به جلوگیری از خستگی، که یکی از دلایل اصلی اهمال‌کاری در طول مطالعات است، کمک کنند. امگا 3 و یکی از اسیدهای چرب ضروری آن، DHA (اسید دوکوزاهگزانوئیک)، می تواند به عملکرد صحیح مغز کمک کند. ویتامین ها و مواد مغذی خاص می توانند به طرق مختلف قدرت مغز را تقویت کنند. در حالی که روی و ید می‌توانند به شناخت طبیعی مغز کمک کنند، ویتامین B6، B12 و فولات می‌توانند به جلوگیری از خستگی، که یکی از دلایل اصلی اهمال‌کاری در طول مطالعات است، کمک کنند. امگا 3 و یکی از اسیدهای چرب ضروری آن، DHA (اسید دوکوزاهگزانوئیک)، می تواند به عملکرد صحیح مغز کمک کند.

      بامصرف غذاهای زیر قدرت مغز را با ویتامین ها و ریزمغذی ها تقویت کنید:

      روی: گوشت، ماهی، حبوبات، قارچ، اسفناج، بروکلی، سیر، آجیل و دانه ها، غلات و لبنیات

      ید: ماهی، بوقلمون، ماست، ماهی تن، تخم مرغ، توت فرنگی

      ویتامین B6: مرغ، گوشت بوقلمون، ماهی، نان، تخم مرغ، سبزیجات، بادام زمینی، شیر و غلات

      ویتامین B12: گوشت، ماهی، لبنیات و غلات

      امگا 3: ماهی، مغزها، دانه ها و زرده تخم مرغ

      شاید افزودن هر یک از این ویتامین ها به رژیم روزانه شما کاری طاقت فرسا باشد، اما مکمل های دارویی زیادی برای مغز وجود دارد که به شما کمک می کنند. فواید افزودن این ویتامین ها و ریزمغذی ها ممکن است چندین هفته طول بکشد تا نشان داده شود، بنابراین سعی کنید در اسرع وقت شروع به اضافه کردن آن ها کنید.

    4.  اجتماعی تر شوید
    5. به خود اجازه دهید که چرت بزنید:

      اطمینان از خواب کافی در شب و همچنین داشتن یک چرت 30 دقیقه ای با قدرت در طول روز، به بدن شما زمان کافی برای ترمیم و تجدید قوا برای یک روز دیگر از یادگیری و مطالعه می دهد.

    6. از برنامه روزانه خود خارج شوید:

      مطالعات نشان داده‌اند که تغییر مکرر برنامه روزانه‌تان، حتی به کوچک‌ترین روش، می‌تواند به مغز شما انرژی بخشد و کارایی و بهره‌وری شما را هنگام مطالعه افزایش دهد. مسیر متفاوتی را برای رسیدن به دانشگاه و بازگشت از آن انتخاب کنید، سعی کنید از جای جدید خرید کنید یا حتی با بستن چشمان خود هنگام باز کردن قفل در، خود را به چالش بکشید.

    7. چیزهای جدیدی را امتحان کنید:

      تجربیات جدید به مغز شما کمک می کند تا به رشد خود ادامه دهد و همچنین اطلاعات را راحت تر دریافت و ذخیره کند. در مورد شروع یک ورزش جدید، یادگیری یک زبان جدید یا یادگیری نواختن یک آلت موسیقی نیز همینطور است. نمایشگاهی را در یک موزه یا گالری هنری در نزدیکی خود پیدا کنید و انجام کارهای داوطلبانه را امتحان کنید، یا اگر زمان کافی دارید، برای یک روز در هفته به مکانی کاملاً جدید بروید.

برای خرید مکمل دارویی مغز کلیک کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاه ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.