31 فروردین 1403

علائم سرطان ریه

سرطان ریه نوعی سرطان است که از ریه‌ها شروع می‌شود. ریه ها دو اندام اسفنجی در قفسه سینه هستند که هنگام دم، اکسیژن دریافت می‌کنند و هنگام بازدم، دی اکسید کربن آزاد می‌کنند. سرطان ریه عامل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در سراسر جهان است. افرادی که سیگار می کشند بیشترین خطر ابتلا به سرطان ریه را دارند. اگرچه سرطان ریه می‌تواند در افرادی که هرگز سیگار نکشیده‌اند نیز رخ دهد پس بهتر است علائم سرطان ریه را بشناسیم.

علائم سرطان ریه

سرطان ریه یکی از انواع سرطان است و هنگامی که فردی به سرطان ریه مبتلا می‌شود، ممکن است عوارضی مانند لخته شدن خون یا درد قفسه سینه داشته باشد، به ویژه هنگامی که بیماری پیشرفته‌تر می‌شود. اما راه‌های مختلفی برای درمان این مشکلات و احساس راحتی بیشتر وجود دارد. از علائم سرطان ریه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تنگی نفس: سرطان ریه گاهی اوقات به راه‌های هوایی که اکسیژن را به ریه‌ها می‌آورد گسترش می‌یابد و باعث تنگ شدن یا مسدود شدن راه‌های هوایی می‌شود. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، برای ریه ها سخت است که به طور کامل در هنگام تنفس منبسط شوند و ممکن است باعث تنگی نفس شود.
    سرطان ریه همچنین می‌تواند باعث جمع شدن مایعات در اطراف ریه‌ها و قفسه سینه شود که می‌تواند تنفس را سخت کند. می‌توان برای کاهش تنگی نفس، تغییراتی مانند ترک سیگار، تمرین تنفس عمیق و خوردن غذای سالم در سبک زندگی خود ایجاد کرد.
  2. سرفه کردن همراه با خون: سرطان ریه گاهی اوقات می‌تواند باعث خونریزی در دستگاه تنفسی شود. در صورت بروز این اتفاق نفس کشیدن سخت می‌شود و باعث سرفه خونی می‌شود. اگر خونریزی در مجاری تنفسی بیمار شدید باشد، ممکن است باعث خفگی شود.
  3. درد قفسه سینه: حدود ۲۰ تا ۴۰ درصد افراد مبتلا به سرطان ریه ممکن است درد قفسه سینه داشته باشند. درد در ناحیه قفسه سینه زمانی اتفاق می‌افتد که تومور در ریه باعث فشار بر اعصاب شود. شدت درد در افراد مختلف متفاوت است. معمولاً در ریه‌ای که تومور در آن قرار دارد، درد احساس می‌شود. زمانی که بیمار سرفه می‌کند، می‌خندد یا نفس عمیق می‌کشد، احساس درد بدتر می‌شود.
  4. پلورال افیوژن (آب آوردن ریه): سرطان ریه می‌تواند باعث جمع شدن مایع در فضای بین ریه‌ها و دیواره قفسه سینه شود که در به این حالت پلورال افیوژن گفته می‌شود و حدود ۱۵ درصد از افراد مبتلا به سرطان ریه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مایع بیش از حد می‌تواند باعث شود ریه‌ها به طور کامل در هنگام تنفس منبسط نشوند و منجر به تنگی نفس یا ذات الریه شود.
    پلورال افیوژن معمولا در مراحل پیشرفته‌تر سرطان ریه اتفاق می‌افتد. معمولا پزشک برای رفع این مشکل، روش توراسنتز را توصیه می‌کند. در این روش، پزشک از یک سوزن یا کاتتر برای تخلیه مایعات اضافی در حفره قفسه سینه استفاده می‌کند که باعث می‌شود بیمار راحت‌تر نفس بکشد.
  5. سندرم ورید کاوا: گاهی اوقات تومور سرطانی در ریه می‌تواند به یکی از وریدهای بزرگ قفسه سینه به نام ورید اجوف فوقانی فشار بیاورد یا آن را مسدود کند. این سندرم در حدود ۲ تا ۴ درصد افراد مبتلا به سرطان ریه اتفاق می‌افتد و در افراد مبتلا به نوعی سرطان ریه به نام سرطان ریه سلول کوچک شایع‌تر است.
    انسداد ممکن است باعث برگشت خون در وریدهای اطراف آن، در دیواره قفسه سینه و در قسمت بالایی بدن شود. به دلیل انسداد، وریدها ممکن است بزرگتر شوند که منجر به تورم در قفسه سینه، گردن و صورت می‌شود. فشار روی رگ‌ها ممکن است باعث تنگی نفس، سردرد، تاری دید، سرگیجه و خواب آلودگی شود. اگر بیمار دراز بکشید یا به جلو خم شود علائم بدتر می‌شوند. در موارد نادر، این سندرم می‌تواند تهدید کننده زندگی باشد.
  6. لخته شدن خون: لخته شدن خون از علائم شایع سرطان ریه است. اگر فرد دچار ترومبوسیتوز شود، بدن می‌تواند پلاکت‌های زیادی بسازد. داشتن پلاکت بیش از حد خطرناک است که با لخته شدن در رگ های خونی می‌تواند باعث سکته مغزی یا حمله قلبی شود. معمولاً ترومبوسیتوز در افراد مبتلا به سرطان ریه در مراحل آخر اتفاق می‌افتد.
  7. مایع در اطراف قلب: اگر تومور تا وسط قفسه سینه رشد کند و به قلب فشار بیاورد، ممکن است بر عملکرد قلب تأثیر بگذارد. گاهی اوقات، می‌تواند یکی از لوله‌های انتقال خون به قلب را مسدود کند و ممکن است منجر به ریتم غیر طبیعی قلب شود. همچنین ممکن است باعث تجمع مایع در اطراف قلب شود.
    برای درمان آن، پزشک ممکن است از یک سوزن استفاده کند تا کیسه را کمی سوراخ کند و اجازه دهد مایع تخلیه شود. این درمان پریکاردیوسنتز نامیده می‌شود. در برخی موارد، پزشک مایع را با جراحی خارج می‌کند و اجازه می‌دهد که در قفسه سینه تخلیه شود و این روش احتمال بازگشت مایع در اطراف قلب را کاهش می‌دهد.
  8. هیپرکلسمی: هیپرکلسمی یکی دیگر از علائم سرطان ریه است. وقتی فرد هیپرکلسمی دارد، سطح کلسیم خون ممکن است بالاتر از حد طبیعی باشد. داشتن سرطان ریه، احتمال ابتلا به این بیماری را بسیار افزایش می‌دهد. هیپرکلسمی ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که سرطان از ریه‌ها به استخوان‌ها گسترش یابد. کلسیم بیش از حد در خون باعث ضعیف شدن استخوان‌ها و شکستن آن‌ها می‌شود. همچنین باعث درد کمر یا لگن می‌شود.
    در یک مطالعه سرطان ریه با بیش از 1000 شرکت‌کننده، حدود 6 درصد هیپرکلسمی داشتند. معمولا، هیپرکلسمی در افرادی که سرطان ریه مرحله III یا IV دارند؛ اتفاق می‌افتد.

علائم اولیه سرطان ریه

  • سرفه‌ای که بعد از 3 هفته از بین نمی‌رود.
  • عفونت های قفسه سینه که مدام عود می‌کنند.
  • تنگی نفس
  • خستگی یا کمبود انرژی
  • کاهش اشتها
  • کاهش وزن سریع

مراحل سرطان ریه

مراحل سرطان ریه

  1. مرحله‌ی اول: تومور فقط در ریه است و کمی کوچک است (4 سانتی‌متر یا کمتر). به غدد لنفاوی مجاور یا خارج از قفسه سینه سرایت نکرده است. اکثر تومورهای مرحله 1 با جراحی درمان می‌شوند.
  2. مرحله‌ی دوم: تومورهای بزرگ‌تر (بیش از 4 سانتی‌متر) وجود دارد. علائمی وجود دارد که نشان می‌دهد سرطان به غدد لنفاوی مجاور گسترش یافته است.
  3. مرحله‌ی سوم:سرطان در غدد لنفاوی قفسه سینه و دورتر از ریه وجود دارد. یا ممکن است تومورهای بزرگی وجود داشته باشد که به غدد لنفاوی مجاور گسترش یابد. اکثر افراد مبتلا به سرطان در مرحله 3 چندین نوع درمان دارند. این شامل ترکیبی از شیمی درمانی، جراحی، پرتو درمانی و موارد دیگر است.
  4. مرحله‌ی چهارم: سرطان، خارج از حفره قفسه سینه نیز وجود دارد.

انواع سرطان ریه

انواع سرطان ریهسرطان های ریه به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند: سرطان سلول کوچک ریه (SCLC) و سرطان سلول غیر کوچک ریه (NSCLC). این طبقه‌بندی بر اساس ظاهر میکروسکوپی سلول‌های تومور است. این دو نوع سرطان رشد می‌کنند، گسترش می‌یابند و به روش‌های مختلف درمان می‌شوند، بنابراین ایجاد تمایز بین این دو نوع مهم است.

  1. سرطان سلول کوچک ریه: حدود 10 تا 15 درصد از سرطان‌های ریه را شامل می‌شود. این نوع سرطان ریه تهاجمی‌ترین و سریع‌ترین نوع سرطان ریه است. SCLC به شدت با کشیدن سیگار مرتبط است. SCLCها به سرعت به بسیاری از نقاط بدن متاستاز می‌دهند و اغلب پس از انتشار گسترده کشف می‌شوند.
  2. سرطان سلول غیر کوچک: شایع ترین سرطان ریه است که حدود 85 درصد از کل موارد را تشکیل می‌دهد. NSCLC دارای سه نوع اصلی است که بر اساس نوع سلول‌های موجود در تومور مشخص می‌شوند. سه نوع اصلی عبارتند از:
  • آدنوکارسینوم: شایع ترین نوع NSCLC است و تا 40٪ موارد سرطان ریه را شامل می‌شود. در حالی که آدنوکارسینوم مانند سایر سرطان‌های ریه با سیگار کشیدن مرتبط است، این نوع در افراد غیر سیگاری که به سرطان ریه مبتلا می‌شوند نیز دیده می‌شود. بیشتر آدنوکارسینوم ها در نواحی بیرونی یا محیطی ریه ها ایجاد می‌شوند. آن‌ها همچنین تمایل به گسترش به غدد لنفاوی و فراتر از آن دارند.
    آدنوکارسینوم درجا یک زیرگروه از آدنوکارسینوم است که اغلب در چندین محل در ریه‌ها ایجاد می‌شود و در امتداد دیواره‌های آلوئولی موجود گسترش می‌یابد. همچنین ممکن است در عکس قفسه سینه مانند ذات الریه به نظر برسد. فراوانی آن در حال افزایش است و در زنان شایع‌تر است. افراد مبتلا به این نوع سرطان ریه نسبت به سایر انواع سرطان ریه پیش آگهی بهتری دارند.
  • کارسینوم سلول سنگفرشی: امروزه حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد از کل موارد سرطان ریه را تشکیل می‌دهند. سرطان سلول سنگفرشی بیشتر در ناحیه مرکزی قفسه سینه در برونش‌ها ایجاد می‌شود. این نوع سرطان ریه اغلب در داخل ریه باقی می‌ماند، به غدد لنفاوی گسترش می‌یابد و بسیار بزرگ می‌شود و حفره‌ای را تشکیل می‌دهد.
  • کارسینوم سلول‌های بزرگ: گاهی اوقات به عنوان کارسینوم‌های تمایز نیافته شناخته می‌شوند. کمترین نوع NSCLC هستند که 10 تا 15 درصد از کل سرطان‌های ریه را تشکیل می‌دهند. این نوع سرطان تمایل زیادی به گسترش به غدد لنفاوی و نقاط دوردست دارد. انواع دیگر سرطان ها می‌توانند در ریه ایجاد شوند.
    این انواع بسیار کمتر از NSCLC و SCLC هستند و روی هم تنها 5 تا 10 درصد سرطان های ریه را تشکیل می‌دهند.

نتیجه‌گیری

افراد مختلف علائم متفاوتی برای سرطان ریه دارند. اکثر افراد مبتلا به سرطان ریه تا زمانی که سرطان پیشرفته نشده باشد، علائمی ندارند. برخی از افرادی که سرطان ریه آن‌ها به سایر قسمت‌های بدن گسترش یافته است، علائم خاص آن قسمت از بدن را دارند. علائم و نشانه‌ها ممکن است با سایر بیماری‌ها نیز رخ دهد. اگر برخی از این علائم و نشانه‌ها را دارید، با پزشک صحبت کنید و علت را پیدا کنید.

سوالات متداول

آیا سرطان ریه درمان دارد؟

پاسخ به این سوال، در حال حاضر کار دشواری است. درمان سرطان ریه به موارد زیادی وابسته است. از جمله اینکه بیماری در چه مرحله‌ای از پیشروی خود تشخیص داده شده و چقدر پیشرفت کرده است.

آیا سرطان ریه ارثی است؟

نه لزوما، تنها حدود ۸ درصد از سرطان‌های ریه در خانواده‌ها ایجاد می‌شود.

سرطان ریه چه علائمی دارد؟

از مهم‌ترین علائم سرطان ریه می‌توان به کاهش وزن، از دست دادن اشتها، ضعف و خستگی، تنگی نفس و درد قفسه سینه اشاره کرد.

آیا سرطان ریه کشنده است؟

سرطان ریه شایع‌ترین سرطان از لحاظ شیوع و مرگ و میر به‌ شمار می‌رود.

 

:Source
webmd

دیدگاه ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.