9 فروردین 1403

سرطان رحم

12 علامت سرطان رحم

سرطان رحم یکی از پنج نوع سرطان شایعی است که زنان به آن مبتلا می شوند و یکی از سرطان هایی است که بدترین پیش آگهی را دارد. تحقیقات سرطان بریتانیا تخمین می‌زند که بیش از 319000 زن در سال 2012 در سراسر جهان به سرطان رحم مبتلا شده‌اند و این آمار موارد زنانی را که هرگز به موقع برای تشخیص به پزشک مراجعه نکرده‌اند، حذف می‌کند. اگر با توجه به علائمی که دارید، مشکوک به سرطان رحم هستید، اولین قدم این است که نگاه دقیق تری داشته باشید و علائم خود را در زمان وقوع مستند کنید. برای برخی، نگه داشتن یک دفترچه از علائم در طول زمان برای تشخیص بهتر کمک می کند. قدم بعدی شما این است که فهرست ترکیبی علائم خود را تهیه کنید و به پزشک مراجعه کنید: باید علائم را زود تشخیص دهید.

1. خونریزی واژن

خونریزی چند روزه در هر ماه برای هر زنی طبیعی است. اگر اخیراً دچار تغییرات شدید زندگی یا استرس‌هایی شده باشید که می‌تواند باعث آن شود، می‌توان گفت که چند تغییر در چرخه قاعدگی شما کاملاً طبیعی است.

اما هر شکلی از خونریزی واژینال – یا فقدان آن – که برای مدت طولانی ادامه داشته باشد باید به شما دلیلی بدهد که به پزشک خود مراجعه کنید. می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای مانند آندومتریوز باشد که در صورت عدم درمان می تواند منجر به سرطان رحم و ناباروری شود. اگر خونریزی واژینال خارج از چرخه طبیعی خود را تجربه می کنید، دلیل خوبی برای نگرانی دارید – در بهترین حالت، باید چند تغییر در سبک زندگی خود ایجاد کنید تا سلامت خود را برای مدت طولانی و در بدترین حالت بهبود بخشید. شما این فرصت را خواهید داشت که قبل از بدتر شدن مشکل خود را درمان کنید.

2. ترشحات واژن

ترشح غیر طبیعی واژن یکی از شایع ترین علائم هشدار دهنده سرطان رحم است. در واقع، گفته می شود که از هر ده مورد تشخیص داده شده، تقریباً در 9 مورد رخ می دهد. هر نوع ترشحات واژن نشانه این است که ممکن است مشکلی در بدن شما وجود داشته باشد و همیشه چیزی به شدت سرطان رحم نیست، اما هرگز طبیعی هم نیست. اگر هر نوع ترشحات واژن را تجربه کردید، باید با پزشک خود ملاقاتی داشته باشید تا علت را ریشه‌یابی کند. گاهی اوقات به سادگی یک عفونت است. عفونت های مخمری شایع هستند، و فقط به این معنی است که سطح pH بدن شما نیاز به تنظیم دارد. حتی چیزی به سادگی حساسیت به پودر لباسشویی می تواند باعث عفونت های مکرر شده و منجر به ترشحات واژن شود.

3. مشکل در ادرار کردن

همراه با ترشحات واژن، مشکل در ادرار کردن نیز می تواند یکی دیگر از علائم هشدار دهنده رایج سرطان رحم باشد. این یک اصطلاح بسیار گسترده برای گفتن “مشکل در ادرار کردن” است و می تواند به معنای چند چیز در زمینه تشخیص باشد. این می تواند به این معنی باشد که احساس می کنید باید هر نیم ساعت یکبار ادرار کنید، اگرچه معمولاً فقط به چند قطره منجر می شود. همچنین می تواند به این واقعیت اشاره داشته باشد که ادرار به هر طریقی دردناک یا ناراحت کننده شده است. زنان احساس مرتبط با آن را همه چیز از احساس سوزش گرفته تا کشیدگی توصیف کرده اند. علائم شما می تواند به همان اندازه گسترده باشد، و هر گونه مشکل در روند باید به پزشک خود گزارش شود، به خصوص اگر برای مدتی ادامه یابد.

4. رحم بزرگ شده

رحم بخشی از بدن زن است که برای حمل جنین تا پایان عمر طراحی شده است و انواعی از سرطان رحم وجود دارد که فقط رحم را تحت تاثیر قرار می دهد. سرطان رحم می تواند به انواع مختلفی از سرطان اشاره داشته باشد. بسته به اینکه کدام قسمت بدن بیشتر تحت تأثیر قرار می گیرد، علائم مرتبط زیادی وجود دارد. بزرگ شدن رحم یک علامت رایج برای زنانی است که سرطان رحم در آنها تشخیص داده شده است، و تشخیص آن دشوار است زیرا تمایل به ایجاد علائمی دارد که معمولاً با شرایط دیگر همراه است، مانند ناراحتی و تورم، که می تواند هزاران چیز دیگر باشد.

5. تغییرات در خونریزی

این فقط در چرخه قاعدگی شما تغییر نکرده است که باید به عنوان یک علامت احتمالی سرطان رحم به آن توجه کنید، بلکه باید به ثبات خونریزی خود نیز توجه کنید. در حالی که اکثر زنان مبتلا به سرطان رحم خونریزی شدید یا افزایش ناگهانی خونریزی را گزارش می‌کنند – که اکثر خانم‌ها تصور می‌کنند که چرخه‌های قاعدگی تغییر می‌کند، اما اینطور نیست – برخی اصلاً تغییرات در خونریزی را گزارش نمی‌کنند، اما در عوض ترشح را گزارش می‌کنند.

6. لکه بینی

تغییرات مختلفی می تواند در چرخه شما اتفاق بیفتد – و یکی دیگر از این تغییرات در طیف ذکر شده در بالا قرار نمی گیرد و ممکن است توسط اکثر خانم ها در صورت وقوع نادیده گرفته شود. لکه بینی به لکه های خونی بسیار خفیف اشاره دارد. گاهی اوقات قبل یا بعد از شروع چرخه قاعدگی در یک ماه طبیعی است. اما وقتی که در زمان‌های دیگر شروع می‌شود، طبیعی نیست – و اگر به علامتی تبدیل شود که چند روز یا چند هفته بعد عود کند یا اصلاً از بین نرود، یک دلیل جدی برای نگرانی وجود دارد.

7. خونریزی بعد از یائسگی

سرطان رحم مستقیماً سیستم تولید مثل را تحت تأثیر قرار می دهد، به این معنی که تغییرات خونریزی که قبلاً در این مقاله ذکر شده است به عنوان یکی از شایع ترین علائمی است که در همه زنانی که تشخیص داده شده اند تجربه می شود.

8. درد هنگام رابطه جنسی

درد تجربه شده در حین رابطه جنسی – حتی هر ناراحتی که در حین رابطه جنسی تجربه کرده اید – به عنوان یک علامت ارزش توجه دارد. این بدان معناست که در صورت تداوم شرایط باید همیشه این موضوع را به پزشک خود ذکر کنید. درد هنگام رابطه جنسی می تواند به دلیل شرایط مختلفی باشد. این شامل واژینیسموس است، اما می تواند به همین راحتی سرطان رحم را نیز شامل شود. اگر چندین علامت را همزمان تجربه کردید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

10. کمردرد

کمردرد می تواند به دلیل طیف وسیعی از شرایط مختلف سلامتی ایجاد شود و هیچ یک از آنها نباید مستقیماً به کمر شما مرتبط باشد. در بیشتر موارد، کمردرد می‌تواند ناشی از مواردی مانند وضعیت نامناسب، آرتریت یا شرایط سلامت شدیدتر مانند اسکولیوز (که به عنوان انحنای ستون فقرات نیز شناخته می‌شود) ایجاد شود؛ اما همیشه اینطور نیست.

کمردرد همچنین می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات کلیوی و کبدی باشد، و وقتی از دیدگاه تولید مثل صحبت می‌کنیم، کمردرد می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که شما از شرایطی مانند آندومتریوز رنج می‌برید که می‌تواند منجر به سرطان رحم شود. اگر درمان نشود این حتی می تواند نشانه ای باشد که به خود سرطان رحم اشاره دارد.

11. از دست دادن اشتها

از دست دادن ناگهانی اشتها تقریبا همیشه نشانه این است که چیزی در بدن شما اشتباه است و به این معنی است که بدن شما در تلاش است چیزی به شما بگوید. این یک علامت رایج است که می تواند به خوبی با سایر بیماری ها و اختلالات نیز تجربه شود، از جمله برخی از شرایط سلامت روان مانند افسردگی، اما از دست دادن اشتها همراه با برخی از علائم موجود در این لیست می تواند به معنای سرطان رحم باشد.

12. یبوست

یبوست همچنین یکی دیگر از علائم رایجی است که زنان مبتلا به سرطان رحم آن را تجربه خواهند کرد.   اگرچه معمولاً به عنوان یک علامت سرطان رحم نادیده گرفته می شود، زیرا این یک علامت بسیار رایج با سایر بیماری ها و اختلالات است. علائم بسیاری از سرطان رحم وجود دارد که می تواند شبیه به سندرم روده تحریک پذیر باشد، به عنوان مثال، فقط به این دلیل که این دو سیستم بسیار نزدیک به یکدیگر هستند – فشار یا ناراحتی در یکی باعث تحریک دیگری می شود. اگر در خانواده خود سابقه سرطان رحم دارید، باید به طور خودکار خود را یک عامل خطر بالاتر در نظر بگیرید.

 

منبع: https://veryhealthy.life/

دیدگاه ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.