6 اردیبهشت 1403

سرطان در زنان

علائم سرطان در زنان

برای دانستن اینکه سرطان چیست ابتدا باید این نکته را بدانیم که، معمولاً دستورالعمل های موجود در DNA سلول به آن می گوید که چه زمانی رشد و تقسیم را متوقف کند. اما اگر سلولی دارای جهش در بخش هایی از DNA باشد که دستور توقف رشد را می دهد، سلول ممکن است به رشد خود ادامه دهد. به این ترتیب سرطان شروع به شکل گیری می کند. سرطان می تواند در هر جایی از بدن حتی در خون رخ دهد. سلولی که خارج از کنترل تقسیم می شود، می تواند توده ای از سلول ها به نام تومور ایجاد کند. اگر یک تومور در یک نقطه از بدن رشد کند، گاهی اوقات یک تومور خوش خیم است. تومورهای خوش خیم اغلب نیازی به درمان ندارند و گاهی اوقات می توانند به حال خود رها شوند.

تومورهایی که به سرعت به سایر قسمت های بدن گسترش می یابند معمولاً تومورهای بدخیم (“سرطان”) هستند. تومورهای بدخیم عموماً مضرتر از تومورهای خوش خیم هستند زیرا می توانند در سراسر بدن پخش شوند و از جهات مختلفی بر سلامت شما تأثیر بگذارند.

از چرخه های قاعدگی تا یائسگی، بدن زنان چیزهای زیادی را پشت سر می گذارد. طبیعی است که گاهی اوقات احساس متفاوتی داشته باشید. اما بهتر است که علائم جدید را توسط پزشک خود بررسی کنید. برخی تغییرات می تواند نشانه سرطان باشد.

برخی از شایع ترین سرطان هایی که زنان به آن مبتلا می شوند عبارتند از:

سرطان پستان

کولورکتال (کولون و رکتوم)

ریه

گردن

آندومتر (پوشش داخلی رحم)

پوست

به خاطر داشته باشید که بسیاری از علائم احتمالی سرطان نیز می تواند ناشی از سایر بیماری ها باشد. برای سرطان هایی که هم مردان و هم زنان را تحت تأثیر قرار می دهند، علائم برای هر دو جنس یکسان است. اما مهم است که در صورت مشاهده علائم هشدار دهنده خاصی به پزشک خود اطلاع دهید. یک توده به این معنی نیست که شما سرطان سینه دارید. اما یک مورد جدید را بررسی کنید، به خصوص اگر بیش از چند هفته باقی بماند.

برخی از متخصصان فکر می کنند ایده خوبی است که سینه و زیر بغل خود را یک بار در ماه چک کنید برخی نیز مخالف هستند. پزشک می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا این کار برای شما مناسب است یا خیر. آنها همچنین به شما می گویند که چند وقت یکبار به ماموگرافی نیاز دارید.

علائمی که باید مراقب آنها بود عبارتند از:

سینه متورم (با یا بدون توده)

توده در زیر بغل یا استخوان ترقوه شما

ترشحات نوک سینه، خونی یا شفاف

نوک سینه هایی که به سمت داخل هستند

پوستی که شبیه پوست پرتقال است (چروک)

درد سینه یا نوک پستان

پوست نوک پستان قرمز، خارش دار یا ضخیم

تغییرات روده

تغییرات روده می تواند نشانه سرطان روده بزرگ باشد که بر رکتوم و روده بزرگ تأثیر می گذارد. می تواند شبیه هموروئید، سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یا بیماری التهابی روده (IBD) باشد. زنان ممکن است برخی از علائم سرطان روده بزرگ را با سندرم پیش از قاعدگی (PMS) یا قاعدگی اشتباه بگیرند. اگر عادات مدفوع شما برای بیش از چند روز تغییر کرد یا علائم دیگری مانند موارد زیر داشتید به پزشک خود اطلاع دهید:

  • اسهال
  • یبوست
  • مدفوع نازک، تیره یا خونی
  • درد یا گرفتگی شکم
  • ضعف و خستگی
  • کاهش وزن غیر قابل توضیح

پزشک شما می تواند قبل از بروز علائم سرطان روده بزرگ را بررسی کند. تست های مختلفی وجود دارد، اما یک راه این است که با یک لوله بلند و انعطاف پذیر داخل روده بزرگ را نگاه کنند که به این روش کولونوسکوپی می گویند. همچنین در صورت داشتن تومور در روده یا نزدیکی آن، ممکن است بیشتر یا کمتر از حد معمول مدفوع کنید. اگر سرطان در لگن یا واژن خود داشته باشید ممکن است این اتفاق بیفتد.

سرطان روده

درد شکم، لگن یا کمر

درد در تنه شما با شرایطی مانند اندومتریوز رایج است. همچنین می تواند گرفتگی ناشی از چرخه قاعدگی شما باشد. اما درد یا فشار طولانی مدت در شکم، لگن یا کمر می تواند نشانه ای از چندین نوع سرطان باشد. که شامل سرطان کولورکتال، تخمدان و آندومتر می شود. همچنین در صورت داشتن تومور در ستون فقرات یا سرطانی که از جای دیگری پخش شده است، ممکن است کمردرد نیز داشته باشید. نادر است، اما درد بالای شکم که به پشت شما سرایت می‌کند و با کاهش وزن غیرقابل توضیح همراه است، ممکن است نشانه سرطان پانکراس باشد.

نفخ نیز یکی از علائم سرطان در زنان است!

این طبیعی است که بعد از یک وعده غذایی بزرگ یا قبل از قاعدگی احساس پف کنید. اما اگر به مدت چند هفته هر روز به طور مشهودی نفخ دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. این می تواند نشانه سرطان تخمدان یا نوع دیگری از سرطان باشد.

تغییرات ادرار

عفونت های دستگاه ادراری یکی از دلایل رایج تغییر عادت های مثانه شما هستند. اما مشکلات ادرار کردن گاهی اوقات نشانه چیزی جدی تر است. در صورت وجود خون در ادرار فوراً به پزشک مراجعه کنید. این می تواند نشانه عفونت دستگاه ادراری باشد، همچنین می تواند نشانه ای از سرطان مثانه یا کلیه باشد.

سایر علائمی که می تواند نشانه عفونت دستگاه ادراری یا سرطان باشد:

  • احساس فشار روی مثانه
  • درد یا سوزش هنگام ادرار کردن
  • میل ناگهانی برای ادرار کردن
  • مشکلات تخلیه مثانه
  • کاهش وزن بدون تلاش

اگر وزن طبیعی خود را حفظ کنید، می توانید شانس ابتلا به سرطان را کاهش دهید. اما اگر بدون رژیم لاغری وزن زیادی کم کردید به پزشک خود اطلاع دهید. سرطان می تواند باعث کاهش وزن شود.

خونریزی یا ترشح بدون پریود

اگر بین دوره های قاعدگی لکه بینی دارید یا ترشحات خونی و بدبو دارید به پزشک خود اطلاع دهید. این موارد معمولاً در اثر عفونت ایجاد می شوند. اما گاهی اوقات آنها نشانه سرطان دهانه رحم، واژن یا آندومتر هستند.

اگر یائسگی را پشت سر گذاشته اید، در صورت خونریزی فوراً به پزشک مراجعه کنید زیرا هرگز عادی نیست. این یکی از علائم جدی تشخیص سرطان در زنان است.

خستگی

یک برنامه شلوغ می تواند انرژی شما را کاهش دهد. پس از یک خواب خوب باید احساس بهتری داشته باشید. اگر با وجود استراحت خوبی و کافی باز هم احساس خستگی کردید؛ به پزشک مراجعه کنید. خستگی جدی که از بین نمی رود می تواند نشانه سرطان باشد.

از دست دادن اشتها

تومورهای داخل یا نزدیک دستگاه گوارش شما می توانند به معده فشار وارد کنند. ممکن است غذا خوردن برای شما سخت باشد زیرا احساس سیری می کنید. سرطان همچنین می تواند هورمون هایی را ارسال کند که با سیگنال های گرسنگی شما تداخل می کنند.

تعریق شبانه یا تب

اگر در دوران یائسگی هستید، ممکن است گاهی با ملافه های مرطوب از خواب بیدار شوید. اما تعریق شدید شبانه که اغلب اتفاق می افتد نیز می تواند نشانه سرطان خون یا لنفوم باشد. این سرطان های خون ممکن است باعث شوند عرق کنید. هنگامی که سرطان از جای دیگری پخش می شود (متاستاز می دهد) یا بر سیستم ایمنی شما تأثیر می گذارد، تب می کنید.

سرفه کردن

سرفه مداوم گاهی اوقات نشانه سرطان ریه است. اگر همیشه صدایی غیرمعمول دارید، ممکن است سرطان در جعبه صدای شما (حنجره) یا غده تیروئید باشد. این علائم را به پزشک خود بگویید. اگر درد قفسه سینه و سرفه خونی دارید فوراً به پزشک کمک کنید.

سرطان چیست

تغییرات پوستی

سرطان پوست می تواند شبیه خال باشد که بزرگتر می شود. همچنین می تواند به صورت زخمی که خوب نمی شود یا به صورت یک لکه قرمز در پوست ظاهر شود.

سوزش سر دل یا مشکل در بلع

ممکن است در دهان، مری، معده یا گلو (حلق) سرطان بگیرید. این می تواند هنگام خوردن یا نوشیدن باعث خفگی شما شود. ممکن است دچار سوء هاضمه شوید یا احساس کنید چیزی در گلویتان گیر کرده است. اگر این علائم را دارید با پزشک خود صحبت کنید.

سایر علائمی که باید مراقب باشید

درد: هر زمان که دردی دارید که از بین نمی رود به پزشک مراجعه کنید.

دهان تغییر می کند: مراقب لکه های سفید یا قرمزی باشید که بهبود نمی یابند. زخم های ماندگار می تواند نشانه سرطان دهان باشد.

صورت متورم: تومورها می توانند روی ورید بزرگی که خون را از سر و بازوها به قلب می برد فشار بیاورند. صورت، گردن، بازوها یا سینه شما ممکن است پف کند.

مواردی که گفته شد؛ از علائم مهم در تشخیص سرطان در زنان به کار می روند.

منبع: https://www.webmd.com/

دیدگاه ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.