30 فروردین 1403

سرطان پستان چیست؟

علائم و نشانه های سرطان سینه، می تواند شامل مواردی مانند تورم، حفره حفره شدن پوست، درد، تورفتگی نوک پستان، قرمزی و … باشد.

یکی دیگر از انواع شایع سرطان، سرطان سینه است. مانند همه انواع سرطان، سرطان سینه از سلول های غیرعادی ساخته شده است که خارج از کنترل رشد می کنند. این سلول‌ها ممکن است به مکان‌هایی در بدن شما که معمولاً در آنجا یافت نمی‌شوند، سفر کنند. هنگامی که این اتفاق می افتد، سرطان متاستاتیک نامیده می شود. سرطان سینه معمولاً یا در غدد تولید کننده شیر (به نام کارسینوم لوبولار) یا مجاری که آن را به نوک پستان می برند (به نام کارسینوم مجرای) شروع می شود. می تواند در سینه بزرگتر شود و از طریق جریان خون به غدد لنفاوی مجاور یا اندام های دیگر گسترش یابد. سرطان ممکن است رشد کند و به بافت اطراف سینه، مانند پوست یا دیواره قفسه سینه، حمله کند.

انواع مختلف سرطان سینه با سرعت های متفاوتی رشد و گسترش می یابند. برخی از آنها سال ها طول می کشد تا به خارج از سینه گسترش یابد، در حالی که برخی دیگر به سرعت رشد کرده و گسترش می یابند. به همین دلیل شناخت علائم سرطان سینه بسیار مهم است.

چه کسانی به سرطان سینه مبتلا می شوند؟

مردان نیز ممکن است به سرطان سینه مبتلا شوند، اما کمتر از 1 درصد از کل موارد ابتلا به سرطان سینه را تشکیل می دهند. در میان زنان، سرطان سینه دومین سرطان شایع تشخیص داده شده پس از سرطان پوست و دومین عامل مرگ و میر ناشی از سرطان پس از سرطان ریه است. به طور متوسط از هر 8 زن 1 نفر در طول زندگی خود به سرطان سینه مبتلا می شود. حدود دو سوم زنان مبتلا به سرطان سینه 55 سال یا بیشتر سن دارند. اکثر بقیه بین 35 تا 54 هستند.

خوشبختانه سرطان سینه در صورت تشخیص زودهنگام قابل درمان است. سرطان موضعی (به این معنی که به خارج از سینه شما منتشر نشده است) معمولاً قبل از گسترش قابل درمان است. هنگامی که سرطان شروع به گسترش می کند، درمان پیچیده تر می شود. اغلب می تواند بیماری را برای سال ها کنترل کند.

علائم سرطان سینه

علائم سرطان سینه عبارتند از:

  • یک توده یا ناحیه ضخیم شده در نزدیکی سینه یا زیر بغل، که تا پایان پریود طول می کشد.
  • یک توده حتی اگر به اندازه یک نخود کوچک به نظر برسد
  • تغییر در اندازه، شکل یا انحنای سینه
  • ترشح از نوک پستان که می تواند خونی یا شفاف باشد
  • تغییرات در پوست سینه یا نوک سینه (ممکن است فرورفته، چروکیده، پوسته پوسته یا ملتهب باشد).
  • پوست قرمز روی سینه یا نوک سینه
  • تغییر در شکل نوک سینه
  • و آخرین مورد از علائم سرطان سینه، خارش یا التهاب است.

انواع سرطان سینه

برخی از رایج ترین انواع سرطان سینه عبارتند از:

کارسینوم مجرای درجا (DCIS):

این کارسینوم مجاری در ابتدایی ترین مرحله (مرحله 0) است. در این مورد، بیماری هنوز در مجاری شیر است. اما اگر این نوع را درمان نکنید، ممکن است تهاجمی شود. اغلب قابل درمان است
کارسینوم لوبولار در محل (LCIS). این فقط در لوبول هایی که شیر مادر را تولید می کنند یافت می شود. این یک سرطان واقعی نیست، اما به این معنی است که احتمال ابتلای شما به سرطان سینه در آینده بیشتر است. اگر آن را دارید، به طور منظم معاینه پستان و ماموگرافی انجام دهید.

کارسینوم مجرای مهاجم یا نفوذی (IDC):

این سرطان از مجاری شیر شروع می شود. از دیواره مجرا می شکند و به بافت چربی سینه حمله می کند. این شایع ترین شکل است که 80 درصد موارد تهاجمی را تشکیل می دهد.

کارسینوم لوبولار مهاجم (ILC):

این سرطان از لوبول ها شروع می شود اما به بافت های اطراف یا سایر قسمت های بدن گسترش می یابد. حدود 10 درصد از سرطان های مهاجم سینه را تشکیل می دهد. انواع فرعی این

سرطان مهاجم سینه عبارتند از:

کارسینوم کیستیک آدنوئید (یا آدنوسیستیک): اینها شبیه سلول های موجود در غدد بزاقی و بزاق شما هستند.

کارسینوم آدنوسکواموس درجه پایین (نوعی کارسینوم متاپلاستیک): این تومور نادر معمولاً به کندی رشد می کند و اغلب با انواع دیگر اشتباه می شود.

کارسینوم مدولاری: تومورهای این نوع نادر توده‌ای نرم و لزج هستند که شبیه بخشی از مغز شما به نام مدولا است.

کارسینوم موسینوس: تومورها در این نوع نادر در حوضچه ای از موسین شناور می شوند، بخشی از مواد لغزنده و لزج که مخاط را می سازد.

کارسینوم پاپیلاری: برآمدگی های انگشت مانند این تومورها را از هم جدا می کند. این نوع نادر معمولاً زنانی را که در دوران یائسگی بوده اند، تحت تاثیر قرار می دهد.

کارسینوم توبولار: تومورها کند رشد می کنند و لوله ای شکل هستند.

انواع کمتر رایج عبارتند از:

سرطان سینه التهابی: این نوع نادر توسط سلول های التهابی در عروق لنفاوی پوست شما ایجاد می شود.

بیماری پاژه نوک پستان: این نوع آرئول، پوست نازک اطراف نوک پستان شما را تحت تاثیر قرار می دهد.

فیلود تومورهای سینه: این تومورهای نادر در الگوی برگ مانند رشد می کنند. آنها به سرعت رشد می کنند اما به ندرت در خارج از سینه پخش می شوند.

سرطان سینه متاستاتیک: این سرطانی است که به قسمت دیگری از بدن مانند مغز، استخوان یا ریه شما گسترش یافته است.

علل سرطان پستان و عوامل خطر

سن، عوامل ژنتیکی، تاریخچه سلامت شخصی و رژیم غذایی همگی نقش دارند. برخی را می توان کنترل کرد و برخی را هم دیگران نمی توان.

عوامل خطر سرطان سینه که نمی توان آنها را کنترل کرد:

سن: زنان بالای 50 سال بیشتر از زنان جوان در معرض ابتلا به سرطان سینه هستند.

نژاد: زنان آفریقایی آمریکایی بیشتر از زنان سفیدپوست به سرطان سینه قبل از یائسگی مبتلا می شوند.

سابقه شخصی سرطان: در صورت داشتن برخی بیماری های خوش خیم سینه، شانس شما اندکی افزایش می یابد. اگر قبلاً سرطان سینه داشته باشید، به شدت افزایش می یابند.

سابقه خانوادگی: اگر یکی از اقوام درجه یک زن (مادر، خواهر یا دختر) سرطان سینه داشته باشد، احتمال ابتلا به این بیماری دو برابر بیشتر است. داشتن دو یا چند بستگان درجه یک با سابقه سرطان سینه، خطر ابتلا به سرطان سینه را حداقل سه برابر افزایش می دهد.

ژن ها: تغییر در دو ژن BRCA1 و BRCA2 مسئول برخی موارد سرطان سینه در خانواده ها است. از هر 200 زن، 1 زن یکی از این ژن ها را دارد. اگر جهش BRCA1 یا BRCA2 دارید، احتمال ابتلا به سرطان سینه تا سن 80 سالگی 7 از 10 است. این ژن‌ها همچنین احتمال ابتلا به سرطان تخمدان را افزایش می‌دهند و با سرطان پانکراس و سرطان سینه مردان مرتبط هستند.

سابقه قاعدگی: احتمال سرطان سینه شما افزایش می یابد اگر:

قاعدگی شما قبل از 12 سالگی شروع شده است.

قاعدگی شما تا بعد از 55 سالگی متوقف نمی شود.

تابش – تشعشع

عوامل خطر سرطان سینه که می توان کنترل کرد:

فعالیت بدنی: هر چه کمتر حرکت کنید، شانس شما بیشتر است.

وزن و رژیم غذایی: اضافه وزن بعد از یائسگی شانس شما را افزایش می دهد.

الکل: نوشیدن منظم – به خصوص بیش از یک نوشیدنی در روز – خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد.

تاریخچه باروری

 

منبع: https://www.webmd.com/

 

 

دیدگاه ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.