14 اردیبهشت 1403

جلوگیری از زوال عقل

یک مطالعه منتشر شده در مجله Lancet Public Health مدعی شده است استفاده از سمعک ممکن است در برابر خطر ابتلا به زوال عقل که با کم شنوایی مرتبط است، محافظت کند و باعث جلوگیری از زوال عقل به کمک سمعک می‌شود. مطالعه‌ای در مورد 437,704 نفر شرکت‌کننده نشان داد که افرادی که دچار کم شنوایی بودند اما از سمعک استفاده نمی‌کردند، با خطر ابتلا به زوال عقل با 1.7 درصد در مقایسه با 1.2 درصد برای افراد بدون از کم شنوا یا استفاده‌کننده‌های سمعک روبرو بودند. نویسندگان برای افزایش آگاهی عمومی، کاهش هزینه‌ها و بیشترین حمایت از کارکنان مراقبت اولیه جهت غربالگری از نقص شنوایی و ارائه درمان، مانند استفاده از سمعک‌ها را توصیه می‌کنند.

جلوگیری از زوال عقل با استفاده از سمعک

شواهد نشان می دهد که کاهش شنوایی ممکن است تاثیرگذارترین عامل خطر قابل تغییر برای زوال عقل در اواسط زندگی باشد، اما اثربخشی استفاده از سمعک در کاهش خطر زوال عقل در دنیای واقعی نامشخص باقی مانده است.

پروفسور Dongshan Zhu از دانشگاه شاندونگ چین می‌گوید: «مطالعه ما بهترین شواهد را تا به امروز ارائه می‌کند که نشان می‌دهد سمعک می‌تواند یک درمان کم تهاجم و مقرون‌به‌صرفه برای کاهش تأثیر بالقوه کاهش شنوایی بر زوال عقل باشد.»

محققان داده‌های ۴۳۷ هزار و ۷۰۴ نفر را که بخشی از پایگاه داده UK Biobank بودند، بررسی کردند. اطلاعات مربوط به وجود کم شنوایی و استفاده از سمعک از طریق پرسشنامه‌های خود گزارشی جمع آوری شد و تشخیص زوال عقل با استفاده از سوابق بیمارستانی و داده های ثبت مرگ تعیین شد. میانگین سنی شرکت کنندگان در مطالعه در زمان استخدام ۵۶ سال و میانگین زمان پیگیری ۱۲ سال بود.

حدود سه چهارم از شرکت کنندگان (۴۳۷۷۰۴۳۲۵۸۸۲/) هیچ کم شنوایی نداشتند و یک چهارم بقیه (۱۱۱۸۲۲) سطحی از کم شنوایی داشتند. در میان افراد مبتلا به کم شنوایی، ۱۱.۷٪ (۱۱۱۸۲۲۱۳۰۹۲/) از سمعک استفاده کردند.

پس از کنترل سایر عوامل، این مطالعه نشان می‌دهد که در مقایسه با شرکت‌کنندگان با شنوایی نرمال، افرادی که از سمعک استفاده نمی‌کنند ۴۲ درصد بیشتر در معرض خطر زوال عقل قرار دارند، در حالی که هیچ خطر افزایشی در افراد کم‌شنوایی که از سمعک استفاده می‌کنند، مشاهده نشد.

این تقریبا معادل ۱.۷ درصد خطر زوال عقل در افراد کم شنوایی است که از سمعک استفاده نمی‌کنند، در مقایسه با ۱.۲ درصد در میان افراد بدون کم شنوایی یا کسانی که کم شنوایی دارند اما از سمعک استفاده می‌کنند.

نزدیک به چهار پنجم افرادی که کم شنوایی را تجربه می‌کنند از سمعک در بریتانیا استفاده نمی‌کنند. کاهش شنوایی ممکن است در اوایل دهه ۴۰ زندگی فرد شروع شود، و شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد کاهش تدریجی شناختی قبل از تشخیص زوال عقل می‌تواند ۲۰ تا ۲۵ سال طول بکشد.

یافته‌های ما نیاز فوری به معرفی زودهنگام سمعک‌ها را زمانی که فردی شروع به تجربه اختلال شنوایی می‌کند، برجسته می‌کند. تلاش گروهی از سراسر جامعه، از جمله افزایش آگاهی در مورد کم شنوایی و ارتباط بالقوه با زوال عقل، افزایش دسترسی به سمعک با کاهش هزینه، و حمایت بیشتر از کارکنان مراقبت‌های اولیه برای غربالگری آسیب شنوایی، افزایش آگاهی و ارائه درمان، ضروری است.

محققان همچنین بررسی کردند که چگونه عوامل دیگری از جمله تنهایی، انزوای اجتماعی و علائم افسردگی ممکن است بر ارتباط بین کم شنوایی و زوال عقل تأثیر بگذارند.

تجزیه و تحلیل مطالعه نشان می‌دهد که کمتر از ۸ درصد از ارتباط بین استفاده از سمعک و کاهش خطر زوال عقل را می‌توان با بهبود مشکلات روانی اجتماعی از بین برد. نویسندگان می‌گویند که این موضوع نشان می‌دهد که ارتباط بین استفاده از سمعک و محافظت در برابر افزایش زوال عقل بیشتر به دلیل اثرات مستقیم سمعک است تا علل غیرمستقیم بررسی شده.

مسیرهای زمینه‌ای که ممکن است استفاده از سمعک و کاهش خطر زوال عقل را به هم مرتبط کند نامشخص است. دکتر Fan Jiang، نویسنده این مطالعه، از دانشگاه شاندونگ (چین) می‌گوید: «تحقیقات بیشتری برای ایجاد مسیرهای زمینه‌ای مورد نیاز است.»

نویسندگان برخی از محدودیت‌های مطالعه را تصدیق می‌کنند، مانند ارتباط بین کاهش شنوایی و زوال عقل که ممکن است به دلیل تخریب عصب یا سایر مکانیسم‌های مشترک باشد. به‌علاوه، اگرچه بسیاری از عوامل کوفاکتور در نظر گرفته شده‌اند، ممکن است عوامل اندازه‌گیری‌نشده‌ای وجود داشته باشد، مانند کسانی که از سمعک استفاده می‌کنند، به طور بالقوه نسبت به کسانی که از سمعک استفاده نمی‌کنند، مراقبت بیشتری از سلامت خود دارند.

در نهایت، اکثر شرکت‌کنندگان در Biobank بریتانیا سفیدپوست هستند و تعداد بسیار کمی از شرکت‌کنندگان ناشنوا به دنیا آمدند یا قبل از یادگیری زبان گفتاری دچار کم شنوایی شدند، که ممکن است تعمیم یافته‌ها را به سایر قومیت‌ها و افراد با شنوایی محدود با استفاده از زبان اشاره محدود کند.

پروفسورGill Livingston و دکتر Sergi Costafreda از دانشگاه کالج لندن که در این تحقیق شرکت نداشتند، در یک نظر نوشتند: “با اضافه شدن کارهای Jiang و همکارانش، شواهدی مبنی بر اینکه سمعک ابزاری قدرتمند برای کاهش خطر زوال عقل در افراد کم شنوایی، بدون کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی و کنترل‌شده تا حد امکان خوب است، که ممکن است عملاً ممکن یا اخلاقی نباشد، زیرا افراد مبتلا به کم شنوایی نباید از استفاده از درمان‌های مؤثر منع شوند.”

زوال عقل نه تنها یک بیماری است که فرد و خانواده او را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بلکه می‌تواند پر هزینه باشد. با این حال، استفاده از سمعک برای جلوگیری از زوال عقل مقرون به صرفه و صرفه جویی شده است. در ایالات متحده، سمعک برای خرید بدون نسخه در دسترس است، بنابراین آنها را در دسترس‌تر می‌کند. شواهد قانع کننده وجود دارد که نشان می‌دهد درمان کم شنوایی روشی امیدوارکننده برای کاهش خطر زوال عقل است. این زمان برای افزایش آگاهی و تشخیص کم شنوایی و همچنین قابل قبول بودن و استفاده از سمعک است.

خلاصه:

دانشمندان دریافتند که استفاده از سمعک می‌تواند خطر ابتلا به زوال عقل را تا میزان بالایی کاهش دهد. درمان زوال عقل گران بوده و می‌تواند یک مورد تشویق کننده برای استفاده کنندگان سمعک برای پیشگیری از این بیماری باشد.

دیدگاه ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.