9 فروردین 1403

یک مطالعه جدید بر روی مغز افراد دارای اضافه وزن نشان می‌دهد که در درمان‌های کاهش وزن باید به این موضوع توجه شود که آیا فرد مرد است یا زن.

MRI تفاوت های مبتنی بر جنسیت را در ساختار و عملکرد مغز افراد دارای اضافه وزن و چاق نشان داد. به عنوان مثال، محققان شواهدی را در مغز زنان دارای اضافه وزن یافتند که نشان می‌دهد آنها نسبت به مردان مستعد هوس خوردن غذاهای فرآوری شده هستند و در معرض خطر بیشتری برای اعتیاد به غذا قرار دارند.

این مطالعه که در مجله Brain Communications منتشر شد، MRI مغز و داده های پرسشنامه سلامت را برای 183 فرد 18 تا 55 ساله مقایسه کرد. محققان افراد را بر اساس وضعیت وزن و همچنین بر اساس جنسیت مقایسه کردند. افرادی که دارای شاخص توده بدنی (BMI) بیش از 25 بودند، اضافه وزن یا چاق در نظر گرفته می شدند. (BMI یک محاسبه با استفاده از وزن و قد است.)

محققان از سه نوع مختلف MRI برای ارزیابی ساختار و عملکرد مغز شرکت کنندگان استفاده کردند. سپس از این اطلاعات برای ایجاد سیستمی استفاده شد که می‌توانست به داده‌های MRI از یک فرد نگاه کند و وضعیت چاقی یا جنسیت را با موفقیت پیش‌بینی کند.

مدل به دست آمده حداقل در 75 درصد مواقع موفق بود. این به محققان نشان داد که تفاوت های معناداری مبتنی بر جنسیت در مغز افراد دارای اضافه وزن و چاق وجود دارد.

سابقه مشکلات سلامت روان یا آسیب های دوران کودکی نیز با تفاوت های کشف شده توسط MRI که بر رابطه افراد با غذا تأثیر می گذاشت، مرتبط بود.

این مطالعه قادر به پاسخ دو سوال نبود:

  • آیا تفاوت‌های مغزی که در MRI یافت می‌شود، قبل از افزایش وزن فرد وجود داشته است؟
  • آیا این تغییرات در طول یا بعد از افزایش وزن رخ داده است؟

 

منبع:

”.Brain Communications: “Integrated multimodal brain signatures predict sex-specific obesity stat

”.CDC: “Adult BMI Calculator

”.UCLA Health: “Men and women have different obesity drivers, pointing to the need for tailored interventions

 

دیدگاه ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.