30 فروردین 1403

محققان هشدار می‌دهند که مطالعات، ویروس‌های رایجی مانند آنفولانزا را با آلزایمر مرتبط می‌کند اما این تجزیه و تحلیل محدودیت‌هایی نیز دارد.

 

تجزیه و تحلیل حدود 450000 پرونده الکترونیکی سلامت، ارتباط بین عفونت های آنفولانزا و سایر ویروس های رایج و افزایش خطر ابتلا به بیماری های عصبی مانند آلزایمر یا بیماری پارکینسون را در مراحل بعدی زندگی پیدا کرده است. اما محققان هشدار می‌دهند که داده‌ها فقط یک ارتباط احتمالی را نشان می‌دهند و هنوز مشخص نیست که چگونه عفونت‌ها باعث شروع بیماری می‌شوند.

این تجزیه و تحلیل که در 19 ژانویه در Neuron منتشر شد. حداقل 22 ارتباط بین عفونت های ویروسی و بیماری های عصبی را نشان داد. برخی از قرار گرفتن در معرض ویروس با افزایش خطر بیماری مغزی تا 15 سال پس از عفونت همراه بود.

این اولین باری نیست که ویروس ها با بیماری های عصبی مرتبط می شوند. به عنوان مثال، عفونت با یک نوع ویروس تبخال با ایجاد آلزایمر مرتبط است. یک مطالعه برجسته که در سال گذشته در Science3 منتشر شد، قوی‌ترین شواهد را نشان داد که ویروس اپشتین بار با مولتیپل اسکلروزیس مرتبط است. اما بسیاری از این مطالعات گذشته تنها یک ویروس و یک بیماری خاص مغزی را بررسی کردند.

پژوهش هایی که انجام شده است:

کریستین لوین، دانشمند داده های زیست پزشکی در مرکز زوال عقل مرتبط با آلزایمر در مؤسسه ملی بهداشت ایالات متحده در بتسدا، مریلند و همکارانش، برای درک اینکه آیا ویروس ها به طور گسترده تری با بیماری های مغز مرتبط هستند یا خیر، صدها هزار پرونده پزشکی را تجزیه و تحلیل کردند تا به دنبال نمونه باشند. که در آن فردی هم عفونت ویروسی و هم بیماری مغزی در پرونده داشت.

ابتدا این تیم سوابق مربوط به حدود 35000 فرد مبتلا به بیماری های مغزی و حدود 310000 فرد مبتلا به بیماری های مغزی را بررسی کردند که منبع آن از FinnGen، یک پایگاه داده بزرگ فنلاندی که شامل اطلاعات سلامتی است، تهیه شد. این تیم 45 ارتباط مهم بین عفونت ها و بیماری های مغزی پیدا کرد و سپس آن ها را بر روی بیش از 100000 رکورد از پایگاه داده دیگری به نام UK Biobank آزمایش کرد. پس از این تجزیه و تحلیل، آنها با 22 جفت قابل توجه باقی ماندند.

یکی از قوی‌ترین ارتباط‌ها بین آنسفالیت ویروسی (التهاب نادر مغز که می‌تواند توسط انواع مختلف ویروس ایجاد شود) و آلزایمر بود. احتمال ابتلا به آلزایمر در افراد مبتلا به آنسفالیت 31 برابر بیشتر از افرادی بود که آنسفالیت نداشتند.

Kjetil Bjornevik، اپیدمیولوژیست در دانشگاه هاروارد، هشدار می دهد که رویکرد آنها در استفاده از سوابق پزشکی “می تواند مشکل ساز باشد” زیرا آنها فقط عفونت هایی را تجزیه و تحلیل کردند که به اندازه کافی شدید بود و نیاز به مراجعه به پزشک را داشتند. او می‌گوید در نظر گرفتن عفونت‌های خفیف‌تر احتمالاً این ارتباط را تضعیف کند.
فانک می‌گوید، این داده‌ها تقریباً منحصراً از افراد با اصل و نسب اروپایی گرفته شده است. به این معنی که یافته‌ها ممکن است برای جمعیت بزرگ‌تر جهان قابل استفاده نباشد. علاوه بر این او می‌افزاید، در خارج از اروپا، «ویروس‌های خاصی مانند ویروس زیکا یا نیل غربی شایع‌تر هستند، بنابراین تحلیل ممکن است ارتباط بین آن پاتوژن‌ها و بیماری‌های مغزی را از دست داده باشد». لوین محدودیت های تحلیل را تصدیق می کند. او می گوید که تیم با داده های موجود کار کرد.

 

منبع: https://www.nature.com/

 

دیدگاه ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.