6 اردیبهشت 1403

اثر سیتی کولین بر گلوکوم

اثر مثبت درمانی سیتی کولین در بیماران گلوکوم

گلوکوم یا بیماری چشمی آب سیاه، دومین علت شایع نابینایی در جهان که منجر به آسیب عصب بینایی می شود. این بیماری در آغاز هیچگونه علائمی ندارد ولیکن می تواند در طول چند سال سبب کاهش بینایی و در نتیجه کوری شود. درمان زودرس می تواند از پیشرفت بیماری و کاهش دید بیمار جلوگیری کند.

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به گلوکوم هستند؟

یک خویشاوند نزدیک مبتلا به گلوکوم
فشار چشم بالا 
افراد بالای 50 سال 
نزدیک بین یا دوربین 
استفاده از داروهای کورتیزون (استروئید) برای مدت طولانی
دیابت 
سردردهای میگرنی
عمل چشم یا جراحت چشم

گلوکوم چگونه تشخیص داده می شود؟

اپتومتریست یا چشم پزشک (چشم پزشک متخصص) در صورتی که هر 1 تا 2 سال یکبار معاینه منظم چشم داشته باشید، می تواند آن را زود تشخیص دهد. آنها به رشته های عصبی و ساختار شبکه تخلیه چشم نگاه میکنند، میدان دید را آزمایش می کنند و فشار چشم را اندازه گیری می کنند. این معاینه 20 تا 45 دقیقه طول خواهد کشید. اگر اصالتاً آفریقایی یا آسیایی هستید، این معاینات منظم باید از 40 سالگی شروع شود. در غیر این صورت، باید آنها را از 50 سالگی شروع کنید.

بیماری گلوکوماتوز در حال حاضر به عنوان یک بیماری شامل ساختارهای چشمی و بینایی مغز در نظر گرفته می شود. این رویکرد جدید به گلوکوم، امکان القای بهبود را با استفاده از یک رویکرد دارویی مشابه آنچه در اختلالات دژنراتیو مغزی مختلف استفاده می شود، معرفی می کند. در راستای این فرضیه، ما اثرات خوراکی (1600میلی گرم،Cebrolux ،Rome Pomezia، Tubilux Pharma، ایتالیا) یا داخل عضلانی (mg/die Pharma Cebroton،Tubilux 1000) سیتیدین-5-دی فسفوکولین (سیتی کولین) را بررسی کردیم.

اثر درمانی سیتی کولین بر عملکرد شبکیه و هدایت عصبی در مسیرهای بینایی در بیماران گلوکوم با نقص بینایی متوسط:

بهبود عملکرد شبکیه (که به طور عینی با الگوی ضبط الکترورتینوگرام ارزیابی شد). هدایت عصبی در طول مسیر های بینایی (به طور عینی با ثبت پتانسیل برانگیخته بصری ارزیابی شد) در بیماران گلوکومی پس از دو دوره 60 روزه درمان خوراکی یا تزریق عضلانی سیتی کولین مشاهده شد.  با این حال، رگرسیون نسبی این بهبود پس از دو دوره 120 روزه شستشو تشخیص داده شد. این نشان می دهد که اثرات سودمند مشاهده شده تا حدی وابسته به درمان است.

تمدید درمان سیتی کولین تا یک دوره 8 ساله منجر به تثبیت یا بهبود اختلال بینایی گلوکوماتوز می شود. این نتایج نشان دهنده اثرات بالقوه محافظت عصبی سیتی کولین در بیماری گلوکوماتوز است.

نتیجه: این پژوهش نشان داد مصرف سیتی کولین در بیماران مبتلا به گلوکوم منجر به بهبود بیماری و کمک به درمان آن و محافظت از اعصاب بینایی می شود.

 

منبع: https://www.sciencedirect.com

 

 

 

 

دیدگاه ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.