31 فروردین 1403

مصرف مکمل های چشم

اغلب مکمل های چشم، حاوی ویتامین A ، لوتئین ، زئاگزانتین ، ویتامین E و زینک است؛ که قادر است به بهبود خستگی و خشکی چشم ، بهبود عملکرد بینایی، تاری دید و دید در شب ، بهبود و پیشگیری از عوارض دیابت بر چشم، تاخیر در ابتلا به آب مروارید و حفظ سلامت چشم کمک کند.

  1. ویتامین A:

    بر اساس مقاله ای از مایوکلینیک، ویتامین A یکی از موثرترین مواد مغذی موثر بر تقویت و بهبود بینایی، تقسیم سلولی و فرآیند ترمیم، رشد، ارتقا و تقویت سیستمک ایمنی است. علاوه بر این ویتامین A یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است که می تواند سلول های بدن را در برابر رادیکال های آزاد حفظ نماید. رادیکال های آزاد مولکول هایی هستند که وقتی بدن شما غذا را تجزیه می کند یا در معرض دود و تشعشع قرار می گیرد؛ تولید می شوند. رادیکال های آزاد ممکن است در بیماری های قلبی، سرطان و سایر بیماری ها نقش داشته باشند.

    سیستم بینایی با کمک یک ماده به نام کروموفور که ناظر بر آزاد سازی انتقال دهنده های عصبی از نورون های حسی است، نور را تشخیص می دهند. در تمام سیستم های بینایی، کروموفور Cis-retinal-11( که از ترکیبات ویتامین آ است) با پروتئینی به نام اپسین ترکیب شده و سیگنال عصبی بینایی شبکیه را تولید می کند. همچنین در پژوهش ها نشان داده شده که حضور ویتامین A در فرایند جلوگیری از خشکی چشم و ترمیم آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد ضروری است.

    از آنجایی که ویتامین A یک ویتامین محلول در چربی و از جنس فسفو لیپید است انرژی لازم را برای واکنش های مختلف داخل چشم و ترمیم چشم را تامین می کند. مطالعات اخیر نشان داده است که غلظت ویتامین A و پروتئین های حامل آن، پروتئین متصل کننده به رتینول و ترانستیرتین در پلاسما در افراد مبتلا به وابستگی به انسولین کاهش می یابد. که این نشان دهنده نیاز افراد مبتلا به دیابت به این ویتامین را نشان می دهد.

    نکات:

    بارداری و شیردهی: ویتامین A  برای زنان باردار یا شیرده در صورتی که در مقادیر توصیه شده کمتر از 10000 واحد در روز مصرف شود، بی خطر است. اما مقادیر بیشتر احتمالا ناامن است. ویتامین A می تواند باعث نقایص مادرزادی شود. برای زنان باردار مهم است که در 3 ماه اول بارداری میزان ویتامین A خود را از همه منابع کنترل کنند. اشکال ویتامین A در غذاهای مختلف از جمله محصولات حیوانی، در درجه اول جگر یافت می شود.

    کودکان: حداکثر مقدار ویتامین A که برای کودکان بی خطر است بر اساس سن است:

    • کمتر از 2000 واحد (600 میکروگرم) در روز در کودکان تا 3 سال
    • همچنین کمتر از 3000 واحد (900 میکروگرم) در روز در کودکان 4 تا 8 سال
    • کمتر از 5667 واحد (1700 میکروگرم) در روز در کودکان 9 تا 13 سال
    • و کمتر از 9333 واحد (2800 میکروگرم) در روز در کودکان 14 تا 18 سال

    هنگامی که بیشتر از مقدار توصیه شده مصرف شود، عوارض جانبی مانند تحریک پذیری، خواب آلودگی، استفراغ، اسهال، از دست دادن هوشیاری، سردرد، مشکلات بینایی، لایه برداری پوست، افزایش خطر ابتلا به ذات الریه و سایر مشکلات در پی خواهد داشت. پس هنگام مصرف مکمل های چشمی و سایر مکمل ها باید دقت لازم را داشته باشیم.

    مصرف زیاد الکل:  باعث می شود ویتامین A بر کبد اثرات منفی داشته باشد.

    اختلالاتی که در آن بدن چربی را به درستی جذب نمی کند: افرادی که شرایط جذب چربی را تحت تاثیر قرار می دهند، مانند بیماری سلیاک، سندروم روده کوتاه، زردی، فیبروز کیستیک، بیماری لوزالمعده و سیروز کبد، قادر به جذب مناسب ویتامین A نیستند. برای بهبود جذب این ویتامین باید از داروهای ویتامین A محلول در آب استفاده کنند.

    کمبود آهن: کمبود آهن ممکن است بر توانایی بدن در تجزیه و استفاده از ویتامین A تأثیر بگذارد.

    بیماری کبدی: ویتامین A زیاد ممکن است بیماری کبد را بدتر کند. اگر بیماری کبدی دارید ، ویتامین A مصرف نکنید.

    سوءتغذیه: در افرادی که سوءتغذیه شدید پروتئینی دارند، مصرف ویتامین A ممکن است باعث وجود بیش از حد ویتامین A در بدن شود.

  2.  لوتئین و زئاگزانتین: 

    لوتئین و زئاگزانتین جزو خانواده کاروتنوئیدها و گروهی از ترکیبات مفید هستند که به واسطه گیاهان سنتز می شوند. این دو کاروتنوئید در ماکولا و شبکیه چشم یافت می شوند. ماکولا به چشم قدرت تفکیک رنگ می بخشد.همچنین لوتئین و زئاگزانتین به تقویت ماکولا و افزایش عملکرد آن کمک می کنند. این ترکیبات می توانند، از ابتلا به آب مروارید پیشگیری کنند و روند بیماری ای ام دی را نمایند. یک مطالعه بالینی نشان داد که لوتئین، مزیت ها و فواید زیادی برای افراد مبتلا به آب مروارید دارد.

  3. ویتامین E در مکمل های چشمی:

    اغلب بیماری های چشم با استرس اکسیداتیو که نوعی عدم تعادل بین آنتی اکسیدان ها و رادیکال های آزاد در بدن است؛ ارتباط دارند. ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی است که به محافظت از سلول ها از جمله سلول های چشم در برابر رادیکال های آزاد که مولکول هایی بی ثبات و مضر هستند؛ کمک می کند.  همچنین ویتامین E و کوآنزیم Q بر بهبود بینایی بیماران مبتلا به گلوکوم تاثیرات مثبت قابل توجه ای داشته است. همچنین رژیم غذایی غنی از ویتامین E به پیشگیری از بیماری آب مروارید کمک کند.

    نکات:

    حاملگی: اگر در دوران بارداری به مقدار مورد نیاز ویتامین E مصرف شود ایمن است. از مکمل های ویتامین E در 8 هفته اول بارداری بدون صحبت با پزشک خود استفاده نکنید. ممکن است برای نوزاد مضر باشد. در اواخر دوران بارداری، حداکثر ویتامین E مورد نیاز در افراد 14-18 سال، 800 میلی گرم است. در افراد بالای 18 سال 1000 میلی گرم است.

    شیردهی: ویتامین E اگر به مقدار لازم مصرف شود بی خطر خواهد بود. حداکثر مقدار مورد نیاز ویتامین E در دوران شیردهی 800 میلی گرم است. همچنین در 14 تا 18 سالگی و 1000 میلی گرم در افراد بالای 18 سال می باشد.

    کودکان: کودکان باید از مصرف دوزهای ویتامین E بیشتر از حد مجاز روزانه خودداری کنند. این محدودیت ها IU 300 در کودکان 1تا 3 سال، IU 450 در کودکان 4 تا 8 سال، IU 900 در کودکان 9 تا 13 سال و IU 1200 در کودکان 14 تا 18 سال است.

  4. زینک: 

    یک انتی اکسیدان قوی است که از سلول ها در برابر آسیب محافظت می کند. زینک نیز به طور طبیعی در چشم ها وجود دارد. روی بر جنبه های مختلف متابولیسم ویتامین A از جمله جذب، انتقال و استفاده از آن تاثیر می گذارد. دو مکانیسم رایج برای توضیح این وابستگی وجود دارد:

    • نقش تنظیم کننده روی در انتقال ویتامین A از طریق سنتز پروتئین است.
    • تبدیل اکسیداتیو رتینول به شبکیه که نیاز به عملکرد آنزیم رتینول دهیدروژناز وابسته به روی دارد.

    بنابراین عنصر روی نه تنها به طور مستقیم بر افزایش قوه بینایی اثر مثبت دارد بلکه به تقویت عملکرد ویتامین A نیز اثرگذار است.

    نکات:

    نوزادان و کودکان: روی اگر به میزان مناسب از طریق خوراکی یا مکمل های چشم مصرف شود؛ ایمن است. روی در صورت استفاده در دوزهای بالا احتمالا ناامن است.

    بارداری و شیردهی: روی برای اکثر زنان باردار و شیرده در صورت استفاده روزانه به مقدار توصیه شده(RDA) به احتمال زیاد ایمن است. با این حال، روی در مواردی که در دوزهای بالا توسط زنان شیرده استفاده می شود، احتمالا ناایمن است. و احتمالا هنگام استفاده در دوزهای بالا توسط زنان باردار، ناامن است. خانم های باردار بالای 18 سال نباید بیش از 40 میلی گرم روی در روز مصرف کنند. زنان باردار 14 تا 18 سال نباید بیش از 34 میلی گرم در روز مصرف کنند. همچنین زنان شیرده بالای بالای 18 سال نباید بیش از 40 میلی گرم روی در روز مصرف کنند.

    اعتیاد به الکل: نوشیدن طولانی مدت الکل با جذب ضعیف روی در بدن مرتبط است.

    بیماری کلیوی: میزان کمی روی در رژیم غذایی خطر ابتلا به بیماری کلیوی را افزایش می دهد. همچنین، افراد مبتلا به بیماری کلیوی تحت همودیالیز در معرض کمبود روی هستند و ممکن است به مکمل روی نیاز داشته باشند.

    گیاهخواری: رژیم های گیاهی اغلب با کاهش جذب روی ارتباط دارند. بنابراین این نوع رژیم غذایی یک عامل خطر برای کاهش روی محسوب می شود. اما بدن در مدت طولانی سازگار می شود و در جذب روی بهتر عمل می کند. افرادی که رژیم های گیاهخواری دارند؛ می توانند برای بدست آوردن روی مورد نیاز بدن، از مکمل های چشم استفاده کنند. استفاده از این مکمل ها علاوه بر تامین روی مورد نیاز بدن، به بهبود بینایی کمک می کند. پیشنهاد ما استفاده از مکمل بهبود عملکرد بینایی ویمکسیر است.

 

 

 

 

 

 

دیدگاه ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.