1 اردیبهشت 1403

بینایی یکی از مهم‌ترین حواس انسان به حساب می‌آید و به همین دلیل مراقبت از آن اهمیتی فوق‌العاده حیاتی دارد. برخی از تحقیقات جدید نشان داده است که برخی از مواد مغذی می‌توانند به تأخیر یا جلوگیری از بیماری‌های مربوط به بینایی کمک کنند. امروزه از ترکیب این‌گونه مواد مغذی انواع مختلفی از مکمل‌های  بهبود دهنده بینایی در دسترس است.

آشنایی با انواع مکمل کمک به بهبود بینایی

احتمالاً درباره ی نتایج برخی از تحقیقات جدید شنیده باشید که برخی از مواد مغذی می‌توانند به تأخیر یا جلوگیری از مشکلات مربوط به بینایی کمک کنند. همچنین ممکن است ادعاهایی درباره ی برخی از انواع مکمل کمک به بهبود بینایی موسوم به OTC نیز به گوشتان خورده باشد. بسیاری از این ادعاها هنوز در مطالعات بالینی اثبات نشده‌است. پس حقیقت چیست؟ چه چیزی را باید باور کرد؟ برای محافظت از سلامت چشم و بینایی از چه مکمل‌هایی می‌توان استفاده کرد؟ در ادامه ی این مطلب اطلاعاتی ارائه می‌شود که می‌تواند در تصمیم گیری به شما کمک کند.

نکته ی مهم: پزشک شما اولین و مطمئن‌ترین منبع درباره ی اطلاعات مربوط به سلامتی شماست. صرف نظر از دوز مصرفی، انواع مکمل کمک به بهبود بینایی یک درمان برای مشکلات مربوط به سلامتی شما یا یک جایگزین برای داروهای توصیه شده توسط پزشک شما نیستند. توجه داشته باشید که قبل از مصرف مکمل‌های غذایی از جمله مکمل‌های کمک کننده به بهبود بینایی با پزشک خود مشورت کنید.

 

نمونه‌های مکمل کمک به بهبود بینایی

قبل از اینکه از پزشک خود در مورد مصرف مکمل کمک به بهبود بینایی سوال کنید، در صورت استفاده از مولتی ویتامین، نگاهی به مولتی ویتامین خود بیندازید. احتمالا متوجه خواهید شد که در حال حاضر چندین مورد از مواد مغذی زیر را به واسطه‌ی مصرف مولتی ویتامین دریافت می‌کنید. اگر مواد مغذی مورد اشاره‌ی زیر در مولتی ویتامین خریداری شده شما وجود ندارد پس بهتر است از راه‌های دیگر آن‌ها را دریافت کنید. در زیر به مقدار مصرف توصیه شده برای هر کدام از آن‌ها اشاره شده است.

مکمل کمک به بهبود بینایی

ویتامین‌ها بخش قابل توجهی از انواع مختلف مکمل کمک به بهبود بینایی را تشکیل می‌دهند. 

 

  • ویتامین C: برای مردان 90 میلی‌گرم، برای زنان70 میلی‌گرم (85 میلی‌گرم در دوران بارداری و 120 میلی‌گرم در دوران شیردهی)
  • ویتامین E: مقدار 15میلی‌گرم برای نوجوانان و بزرگسالان (15 میلی‌گرم برای زنان در دوران بارداری و 19 میلی‌گرم در دوران شیردهی)
  • زیزانتین: مقدار مصرف توصیه شده‌ی مشخصی برای آن وجود ندارد.
  • روی: برای مردان11 میلی‌گرم؛ برای زنان 8 میلی‌گرم (11 میلی گرم در دوران بارداری و 12 میلی‌گرم در دوران شیردهی)
  • سلنیوم: 55 میکروگرم برای نوجوانان و بزرگسالان (60 میکروگرم برای زنان در دوران بارداری و 70 میکروگرم در دوران شیردهی)
  • کلسیم: 1000 میلی‌گرم برای مردان، برای زنان: 1200 میلی‌گرم ( زنان بالای 51 سال و مردان بالای 71 سال
  • تیامین: برای  مردان  1.2 میلی‌گرم، برای زنان  1.1 میلی‌گرم(1.4 میلی‌گرم در صورت بارداری یا شیردهی)
  • اسید فولیک: بزرگسالان: 400 میکروگرم (600 میکروگرم در دوران بارداری)
  • اسیدهای چرب امگا 3 (از جمله روغن بذر کتان):  برای بهبود ناراحتی‌های قلبی و عروقی انجمن قلب آمریکا تقریباً 1000 میلی‌گرم در روز را توصیه می‌کند.

 

اگر نمی‌توانید یک محصول واحد را پیدا کنید که همزمان حاوی تمام یا بیشتر این مواد مغذی باشد می‌توانید آن‌ها را به صورت جداگانه تهیه کنید.

 

مصرف مکمل کمک به بهبود بینایی بدون تجویز پزشک می‌تواند خطرات پیش‌بینی نشده‌ای به وجود آورد.

 

نکات لازم در زمان تهیه‌ی مکمل‌ها

برچسب‌ها را بخوانید!

مطمئن شوید محصولی که آن را خریداری می‌کنید تازه است به همین منظور تاریخ انقضای آن را بررسی کنید.
مکمل مورد نظر به دلیل حفظ سلامت و ایمنی شما باید حتماً مهر و موم باشد. اگر چنین نیست یا اگر مهر و موم آن باز شده است، از خرید آن صرف نظر کنید.
به دنبال تولید کننده معتبر باشید زیرا کیفیت می‌تواند بسیار متفاوت باشد.
اگر دچار ناراحتی معده هستید، کپسول‌ها ممکن است انتخاب بهتری نسبت به قرص‌ها باشند زیرا ممکن است جذب قرص‌ها برای معده مشکل آفرین باشد. مصرف آنها همراه غذا می‌تواند احتمال بروز ناراحتی معده را کاهش دهد.
مکمل کمک به بهبود بینایی ارگانیک را در نظر بگیرید. ممکن است هزینه بیشتری بپردازید، اما کیفیت آن بهتر است.
از مکمل‌های حاوی پرکننده‌ها، یعنی همان موادی که برای حجیم کردن محصولات استفاده می‌شوند، خودداری کنید. این پر کننده ها شامل گندم، ذرت و محصولات لبنی است که می‌تواند برای برخی افراد مشکلات گوارشی یا آلرژیک ایجاد کند.
اگر روغن ماهی به‌عنوان منبع اسیدهای چرب ضروری امگا 3 ذکر شده است، باید روی برچسب ذکر شود که به‌گونه‌ای تولید شده است که آلاینده‌ها، به‌ویژه جیوه را از بین ببرد.

منبع:

 

https://www.webmd.com/eye-health/vision-supplements

دیدگاه ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.