1 اردیبهشت 1403

تاثیر سیتی کولین بر تنبلی چشم

تنبلی چشم زمانی اتفاق می‌افتد که بینایی یکی از چشم‌ها آنطور که باید رشد نمی‌کند. پزشکان به این بیماری آمبلیوپی نیز می‌گویند. بدون درمان، مغز یاد می‌گیرد تصویری را که از چشم ضعیف‌تر می‌آید نادیده بگیرد که این می‌تواند باعث مشکلات دائمی بینایی شود. آمبلیوپی همان کاهش دید در یک چشم است و یکی از بیماری‌های شایع در دوران کودکی می‌باشد. مطالعات، تاثیر سیتی کولین بر درمان تنبلی چشم را نشان می‌دهند.
سیتی کولین یک ترکیب درون‌زا است که قادر به افزایش سطوح انتقال دهنده‌های عصبی در سیستم عصبی مرکزی از طریق تعامل با سنتز فسفولیپیدهای غشای سلولی، به ویژه فسفاتیدیل کولین است. سیتی کولین دارای اثرات محافظت‌کننده عصبی در بیماری آلزایمر، سکته مغزی، بیماری پارکینسون، گلوکوم و آمبلیوپی یا تنبلی چشم است.

علائم و نشانه های تنبلی چشم

آمبلیوپی در دوران کودکی، معمولا بین سنین 6 تا 9 سالگی شروع می‌شود. شناسایی آن قبل از 7 سالگی، شانس درمان کامل این بیماری را به کودک می‌دهد. علائم رایج عبارتند از:

  • مشکل در تشخیص نزدیک یا دور بودن چیزی (درک عمق)
  • بستن یک چشم
  • کج شدن سر
  • عدم تقارن در چشم‌ها
  • پلک زدن سریع چشم

علل تنبلی چشم

پزشکان همه‌ی دلایل ابتلا به آمبلیوپی را نمی‌دانند. برخی از علل شامل موارد زیر است:

  • عیوب انکساری: یک چشم ممکن است توانایی متمرکز کردن بسیار بهتری نسبت به دیگری داشته باشد. چشم دیگر ممکن است نزدیک‌بین یا دوربین باشد. همچنین ممکن است آستیگماتیسم (تحریف یا تاری دید) داشته باشد. زمانی که مغز، هم تصویری تار و هم واضح دریافت می‌کند، شروع به نادیده گرفتن تصویر تار می‌کند. اگر این حالت برای ماه‌ها یا سال‌ها ادامه یابد، بینایی در چشم تار بدتر می‌شود.
  • استرابیسم یا انحراف چشم: افرادی که به استرابیسم مبتلا هستند نمی توانند چشمان خود را روی یک تصویر متمرکز کنند، بنابراین اغلب مضاعف می‌بینند. مغز تصویر چشمی را که هم تراز نیست نادیده می‌گیرد.
  • آب مروارید: یک عدسی کدر در داخل چشم می‌تواند همه چیز را تار نشان دهد.
  • افتادگی پلک (پتوز): افتادگی پلک می‌تواند دید را مسدود کند.

مطالعات تاثیر سیتی کولین بر تنبلی چشم

  1. تاثیر سیتی کولین بر درمان تنبلی چشم و مشکلات بینایی
    این مطالعه در سال 1991 آغاز شد. 50 بیمار مبتلا به تنبلی چشم با سیتی کولین (1000 میلی گرم روزانه به مدت 15 روز) تحت درمان قرار گرفتند. سایر انواع درمان ضد آمبلیوپیک (تنبلی چشم) هرگز همزمان با سیتی کولین استفاده نشد. یک مطالعه دوسوکور بر روی 10 بیمار دیگر نیز انجام شد که به طور تصادفی در یک گروه درمان قرار گرفتند و به مدت 6 ماه وضعیت آن‌ها پیگیری شد. یک آزمون آماری برای اندازه گیری‌های مکرر بر روی تمام نتایج انجام شد.
    یافته ها
    در 46 بیمار از 50 بیمار (92%)، بهبود قابل توجهی در حدت و دقت بینایی هم برای تنبلی چشم و هم برای چشم سالم مشاهده شد. این رفتار برای چشم‌های نرمال و آمبلیوپی (مبتلا به تنبلی) متفاوت بود. در این آزمایش اثرات جانبی از سیتی کولین مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    سیتی کولین حدت بینایی را به طور موقت در بیماران آمبلیوپی پس از دوره درمانی بهبود می‌بخشد. نتایج نشان می‌دهند که سیتی کولین به عنوان یک درمان پزشکی آمبلیوپی ضروری است. سیتی کولین برای بهبود سطح هوشیاری در ترومای مغزی و به عنوان مکمل در بیماری پارکینسون نیز استفاده می‌شود. همچنین نشان داده شده است که کمبود شدید میدان بینایی گلوکوماتوز حداقل به مدت 4 ماه با استفاده از سیتی کولین بهبود می‌یابد.
  2. اثربخشی سیتی کولین در کودکان مبتلا به آمبلیوپی در سورابایا، جاوا شرقی، اندونزی
    آمبلیوپی کاهش حدت بینایی است که نمی‌توان آن را به هیچ‌گونه ناهنجاری ساختاری چشم یا سیستم بینایی نسبت داد. تنبلی چشم باعث از دست دادن جزئی یا کامل بینایی به دلیل تحریک ناکافی در اوایل زندگی می‌شود. سیتی کولین برای بهبود حدت بینایی در چشم‌های آمبلیوپی به عنوان درمان کمکی گزارش شده است. این مطالعه با هدف تعیین اثربخشی سیتیکولین در کودکان مبتلا به آمبلیوپی انکساری در اعمال روزانه چشم پزشکی انجام شده است.
    یافته ها
    در مجموع 34 کودک در این مطالعه وارد شدند که اکثر آن‌ها پنج سال (41.2٪) و شش سال (35.3٪) بودند. شدت آمبلیوپی در بین بیماران متفاوت بود. 21 کودک (76/61%) آمبلیوپی خفیف، هفت کودک (59/20%) آمبلیوپی متوسط و دو کودک (88/5%) آمبلیوپی شدید داشتند. مدت درمان آن‌ها نیز متفاوت بود. سیتی کولین در آمبلیوپی خفیف و متوسط و به مدت 3 و 6 ماه موثر بود.
  3. نقش سیتی کولین در مدیریت نزدیک بینی بیماران آمبلیوپی در بیمارستانی در هند
    بیماران به طور تصادفی به 2 گروه تقسیم شدند. 1 گروه از بیماران بودند که سیتی کولین خوراکی (500 میلی گرم) را روزانه به مدت 12 هفته مصرف کردند. به گروه دیگر از بیماران به مدت 12 هفته روزانه دارونما داده شد. همه بیماران به مدت 6 ماه پیگیری شدند.
    یافته‌ها: در مجموع 378 بیمار مبتلا به آمبلیوپی که نزدیک‌بین بودند، شناخته شدند. در آخر، زمان صرف شده برای بهبود حدت بینایی با سیتی کولین بسیار کم‌تر از زمان صرف شده با دارونما بود.

نتیجه‌گیری

یکی از بیماری‌های مرتبط با بینایی که سیتی کولین در درمان آن موثر است؛ تنبلی چشم یا آمبلیوپی می‌باشد. مطالعاتی که تا به حال انجام شده، حاکی از بهبود حدت بینایی بدون هیچ گونه عوارض جانبی است. تاثیر سیتی کولین بر تنبلی چشم را می‌توان بعد از مصرف داروهای حاوی این ماده دید.

:Source
springer

دیدگاه ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.