6 اردیبهشت 1403

نابینایی

توانایی مغز بزرگسالان برای بازیابی بینایی

کشفی در مورد اینکه چگونه برخی از بزرگسالان کم بینا می توانند شروع به دیدن کنند، دید جدیدی از امکانات مغز ارائه می دهد. این تحقیق که مغز بزرگسالان پتانسیل بهبود بخشی از نابینایی ارثی را دارد، حاصل همکاری محققان دانشگاه کالیفرنیا، دانشکده علوم زیستی ارواین و دانشکده پزشکی است.

تیم در حال بررسی درمان آموروز مادرزادی Leber، معروف به LCA بود. این اصطلاح به گروهی از بیماری های ارثی شبکیه اشاره دارد که با اختلال شدید بینایی در بدو تولد مشخص می شوند. این بیماری که از جهش در هر یک از بیش از دوجین ژن ناشی می شود، باعث انحطاط یا اختلال در گیرنده های نوری شبکیه می شود.

تجویز ترکیبات شیمیایی که شبکیه چشم را هدف قرار می دهند، به نام رتینوئیدهای مصنوعی، می تواند مقدار قابل توجهی از بینایی را در کودکان مبتلا به LCA بازیابی کند. تیم UCI می‌خواست دریابد که آیا درمان می‌تواند برای بزرگسالانی که این عارضه را دارند تفاوت ایجاد کند یا خیر.

یافته های سونیل گاندی در مورد این کشف بزرگ

سونیل گاندی، استاد عصب‌بیولوژی می‌گوید: «صادقانه بگویم، ما از این که چگونه این درمان، مدارهای مغزی درگیر در بینایی را نجات داد، شگفت‌زده شدیم.کار با مدل های جوندگان LCA، همکاران از آنچه که پیدا کردند شگفت زده شدند. گاندی همچنین گفت: سیگنال‌دهی مسیر بینایی مرکزی به طور قابل توجهی در بزرگسالان بازسازی شد. به‌ویژه مدارهایی که با اطلاعاتی که از هر دو چشم سر و کار دارند، سروکار دارند. بلافاصله پس از درمان، سیگنال‌هایی که از چشم طرف مقابل، که مسیر غالب در موش است، می‌آید، دو برابر نورون‌های بیشتری را در مغز فعال می‌کند.

مسیر چشم جانبی بعد از درمان پنج برابر نورون های بیشتری را در مغز فعال کرد و این اثر چشمگیر ماندگار بود. این واقعیت که این درمان در مسیر بینایی مرکزی در بزرگسالی بسیار خوب عمل می کند، از یک مفهوم جدید پشتیبانی می کند. آن مفهوم این است که پتانسیل نهفته ای برای بینایی وجود دارد که در انتظار شروع است.

کشف توانایی مغز در بهبود نابینایی بزرگسالان فرصت های تحقیقاتی هیجان انگیزی را ایجاد کرد. گاندی می‌گوید: «هرگاه کشفی داشته باشید که انتظارات شما در مورد امکان تطبیق و سیم‌کشی مجدد مغز را نقض کند، مفهوم وسیع‌تری را به شما می‌آموزد. این الگوی جدید می‌تواند به توسعه درمان‌های رتینوئید برای نجات کامل‌تر مسیر بینایی مرکزی بزرگسالان مبتلا به این بیماری کمک کند.

University of California – Irvine. “Eye-opening discovery about adult brain’s ability to recover vision: The adult brain has the potential to partially recover from inherited blindness.” ScienceDaily. ScienceDaily, 6 October 2022.

 

 

دیدگاه ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.