3 مرداد 1403

پیشگیری از آلزایمر

بیماری آلزایمر شایع‌ترین شکل زوال عقل، با تجمع دو نوع پروتئین در مغز مشخص می‌شود: پیچ‌خوردگی (tau) و پلاک‌ها(آمیلوئید بتا). در نهایت آلزایمر سلول‌های مغز را می‌کشد و جان افراد را می‌گیرد. برای پیشگیری از آلزایمر دانشمندان نوعی ژن محافظ را پیدا کردند که پروتئین سمی آمیلوئید بتا را از مغز حذف می‌کند.
آن‌ها همچنین نشان می‌دهند که کاهش بیان CD33 در سلول‌های ایمنی به نام میکروگلیا، توانایی آن‌ها را در پاکسازی پروتئین A-بتا افزایش می‌دهد و این احتمال را افزایش می‌دهد که مسدود کردن فعالیت CD33 می‌تواند به سیستم ایمنی مغز کمک کند.

پیشگیری از آلزایمر

بهترین راه برای پیشگیری از آلزایمر بهبود سبک زندگی است. عادات سالم ممکن است به جلوگیری از آلزایمر زودرس کمک کند. در حالی که هیچ راه مطمئنی برای جلوگیری از آلزایمر وجود ندارد، پیروی از مراحل زیر ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد و همچنین سلامت کلی را بهبود بخشد.

  • ورزش و انجام تمرین‌های جلوگیری از آلزایمر
    قانع‌کننده‌ترین شواهد نشان می‌دهند که ورزش بدنی به جلوگیری از پیشرفت آلزایمر یا کند کردن پیشرفت آن در افرادی که علائم دارند کمک می‌کند. 30 دقیقه ورزش هوازی با شدت متوسط، سه تا چهار روز در هفته توصیه می‌شود. در مطالعه‌ای که در Nature Metabolism منتشر شده است، تیم تحقیقاتی گزارش می‌دهد که ایریسین که از ماهیچه‌ها در حین ورزش ترشح می‌شود، می‌تواند یک درمان موثر برای رفع نقص‌های مغزی ناشی از بیماری آلزایمر باشد.
  • رژیم مدیترانه ای برای پیشگیری از آلزایمر

    این رژیم به خنثی کردن آلزایمر یا کاهش پیشرفت آن کمک می‌کند. این رژیم غذایی شامل سبزیجات، میوه‎‌‌های تازه، غلات کامل، روغن زیتون، آجیل و خشکبار، حبوبات، ماهی، مقادیر متوسط مرغ، تخم مرغ و لبنیات است.

  • به اندازه کافی خوابیدن

    بهبود خواب می‌تواند به پیشگیری از آلزایمر کمک کند و با پاکسازی بیشتر آمیلوئید از مغز مرتبط است.

  • کاهش مصرف هموسیستئین برای پیشگیری از آلزایمر

    هموسیستئین یک اسید آمینه است که بلوک ساختمانی پروتئین است و به طور طبیعی در خون گردش می‌کند. سطوح بالاتر از حد متوسط هموسیستئین خون یک عامل خطر برای ابتلا به آلزایمر است.

  • مصرف ویتامین‎‌‌ها و مکمل‌ها

    مکمل سیتی کولین ، یک مکمل تغذیه‌ای خوراکی بسیار موثر در پیشگیری از آلزایمر است.سیتی کولین در کاهش و کنترل روند تولید پلاک‌های آملوئید بتا و همچنین ارتقا عملکرد مغز، در بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به آلزایمر و بازتوانی عملکردشان نقش قابل توجهی دارد. 

  • انجام فعالیت‌های ذهنی

    انجام تمرینات ذهنیدرگیر شدن در فعالیت‌های ذهنی یا اجتماعی ممکن است به تقویت توانایی مغز برای مقابله با بیماری‌ها، کاهش استرس و بهبود خلق و خوی کمک کند. این بدان معناست که انجام این فعالیت‌ها ممکن است به پیشگیری از آلزایمر کمک کند. هر چیزی که ذهن را درگیر کند، اطلاعات را پردازش کند و مهارت‌های فکری را توسعه دهد، برای مغز مفید است و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهد. مثلا:
    هر نوع آموزش یا یادگیری بزرگسالان
    هنر و صنایع دستی (به ویژه به صورت گروهی)
    نواختن آلات موسیقی یا آواز خواندن
    داوطلب شدن، به عنوان مثال داوطلب شدن در انجمن بیماری آلزایمر
    انجام «بازی‌های فکری»، مانند پازل، جدول کلمات متقاطع یا آزمون
    بازی با ورق، شطرنج یا بازی های تخته
    خواندن کتاب، یا عضویت در کتابخانه
    نوشتن خلاقانه یا یادداشت روزانه
    یادگیری یک زبان جدید

  • پیشگیری از آلزایمر با افزایش ارتباط اجتماعی

    شواهد نشان می‌دهند که مشارکت اجتماعی بیشتر به پیشگیری از آلزایمر کمک می‌کند.

  • نقش سلامت دهان و دندان در پیشگیری از آلزایمر

    ژنژیویت (بیماری لثه) با خطر بیشتر بیماری قلبی مرتبط است، اما یک مطالعه اخیر نشان می‌دهد باکتری‌هایی که باعث التهاب لثه می‌شوند ممکن است با بیماری آلزایمر نیز مرتبط باشند. این مطالعه در 23 ژانویه 2019 در Science Advances منتشر شد. دانشمندان قبلاً دریافته بودند که این گونه از باکتری به نام Porphyromonas gingivalis می‌تواند از دهان به مغز حرکت کند. زمانی که این باکتری وارد مغز می‌شود، آنزیم هایی به نام gingipains آزاد می‌کند که می‌تواند سلول‌های عصبی را از بین ببرد، که به نوبه خود می‌تواند منجر به از دست دادن حافظه و در نهایت آلزایمر شود.

  • ترک کردن سیگار
    سیگار کشیدن ممکن است احتمال ابتلا به AD و زوال عقل را افزایش دهد. بین سیگار کشیدن و احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر ارتباط وجود دارد. اگر هنوز سیگار می‌کشید، سعی کنید آن را ترک کنید.

  • محدود کردن مصرف بنزودیازپین

    اگر تا به حال برای آرام کردن اعصاب یا خواب بهتر والیوم، زاناکس یا بنزودیازپین‌های دیگر مصرف کرده‌اید، ممکن است روز بعد احساس خماری کرده باشید. مطالعه منتشر شده توسط مجله BMJ نشان می‌دهد که استفاده از بنزودیازپین ممکن است باعث ایجاد زوال عقل شود. تیمی از محققان مصرف بنزودیازپین را با افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط دانستند. هر چه دوز تجمعی بنزودیازپین‌ها در فرد بیشتر باشد، خطر ابتلا به آلزایمر در او بیشتر می‌شود.

  • محدود کردن استرس برای پیشگیری از آلزایمر

    برخی از استرس ها به وضوح برای مغز مفید است، اما بیش از حد می‌تواند سمی باشد. شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد چیزهایی مانند مدیتیشن، ذهن آگاهی و یوگا برای مغز مفید هستند.

  • نقش مواد غذایی سالم و مقوی در پیشگیری از آلزایمر

    نقش مواد غذایی سالم و مقوی در پیشگیری از آلزایمراز غلات کامل؛ منابع پروتئینی مانند ماهی، مرغ بدون چربی، لوبیا و سایر حبوبات استفاده کنید. از مصرف کالری‌های غیرضروری، شیرینی‌ها، نوشابه‌ها، چربی‌های ناسالم، غذاهای سرخ شده و فست‌فودها خودداری کنید.

علائم آلزایمر

فراموش کردن جایی که ماشین خود را پارک کرده‌اید می‌تواند آزار دهنده باشد. اگر همیشه این اتفاق بیفتد، ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری جدی‌تر باشد. علائم اولیه بیماری آلزایمر شامل از دست دادن مکرر حافظه، سردرگمی در مورد مکان‌ها، طولانی‌تر شدن انجام کارهای عادی روزانه، مشکل در رسیدگی به پول و پرداخت قبوض، از دست دادن خودانگیختگی، و تغییرات خلق و خو و شخصیت است.
تعدادی از عوامل بر خطر ابتلا به بیماری آلزایمر تأثیر می گذارد. برخی از این موارد مانند سن، جنسیت و سابقه خانوادگی خارج از کنترل شما هستند. اما کارهایی وجود دارد که می توان برای پیشگیری از آلزایمر انجام داد. همانطور که مشخص است، به نظر می‌رسد که اصول اصلی یک سبک زندگی سالم، خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می‌دهد.

علل ابتلا به آلزایمر چیست؟

3 ژن وجود دارند که به طور قطعی تعیین می‌کنند که آیا شما آلزایمر خواهید داشت یا نه و هر سه مربوط به تولید آمیلوئید بتا هستند که احتمالاً علت آلزایمر است.

آزمایش خون و پیشگیری از آلزایمر
آزمایش خون و پیشگیری از آلزایمر

بیماری آلزایمر (AD) بیشتر به دلیل علائم شناختی آن مانند از دست دادن حافظه و سردرگمی شناخته شده است. این علائم می‌توانند بدون هشدار ظاهر شوند. اما در داخل مغز بیمار، پروتئین‌ها به شکل پلاک‌هایی به نام پلاک‌های آمیلوئیدی تجمع می‌یابند که در سیگنال‌دهی بین سلول‌های مغزی اختلال ایجاد می‌کنند.
دسترسی به خون آسان‌ است، بنابراین محققان دانشگاه واشنگتن یک آزمایش خون ابداع کردند که دو قطعه از پروتئین آمیلوئید را در خون اندازه‌گیری می‌کند که یکی از آن‌ها پلاک‌های موجود در مغز را تشکیل می‌دهد. هنگامی که پلاک‌ها تشکیل می‌شوند، مقدار کمتری از آن قطعه برای گردش در خون باقی می‌ماند. برای سنجش میزان انعکاس نتایج آزمایش خون در مغز، آن‌ها نتایج را با اسکن مغزی برای یافتن پلاک‌های آمیلوئید مقایسه کردند. دریافتند که سطوح پایین آمیلوئید تشکیل‌دهنده پلاک در خون، پیش‌بینی کننده خوبی برای پلاک‌های آمیلوئید در اسکن مغز است و در 94 درصد مواقع پیش‌بینی‌های دقیقی انجام می‌دهد.

نتیجه‌گیری

در حالی که هیچ درمانی برای بیماری آلزایمر وجود ندارد، تحقیقات مداوم نشان می‌دهد که ممکن است راه‌هایی برای پیشگیری از آلزایمر وجود داشته باشد. بسیاری از علم موجود از این حمایت می‌کند که چگونه برخی تغییرات رفتاری ایجاد شده در میانسالی می‌تواند از افراد با افزایش سن محافظت کند. با این حال، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد اتخاذ برخی عادات سبک زندگی سالم می‌تواند برای افراد مسن نیز مفید باشد. با مطالعات بیشتر که نتایج آزمایش خون را به تشخیص‌های قطعی AD مرتبط میکند، تشخیص AD ممکن است مانند دیابت یا کلسترول بالا آسان شود و امکان درمان را مدت‌ها قبل از بروز علائم بهبود بخشد.

:Source
hms.harvard.edu

سوالات متداول

سن دقیقی برای پیشگیری از آلزایمر وجود نداره ولی آلزایمر به دو صورت زودرس (سن زیر 65 سالگی) و دیررس (سن بالای 65 سال) بروز می‌کند.

بهترین راه برای پیشگیری از آلزایمر بهبود سبک زندگی است.

ورزش هوازی با بهبود علائم روانی و رفتاری افراد بهترین ورزش برای جلوگیری از آلزایمر است.

می‌توان از رژیم غذایی مدیترانه‌ای کمک کرد. این رژیم به کاهش پیشرفت بیماری آلزایمر کمک می‌کند.

دیدگاه ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.